Die gratis nrc.next op het station is een nep.next - ‘mooi compliment’

Links de nep.next van vandaag, rechts de nrc.next.

Kreeg je vanochtend een gratis krant op het station die verdomd veel leek op nrc.next? Kijk nog even goed. Het is namelijk een nep.next, die vol staat met nieuws dat niet klopt. Maar dat had lang niet iedereen door vanochtend.

Twitter avatar Piekens Pieternel Teekens I love NRC Next. Lees vandaag de gratis krant over de oplossing van de crisis. Yes it can! #nrcnext
Twitter avatar Ollyywood Olly De nrc next word gratis uitgedeeld.. *vind ik leuk*
Twitter avatar jaapdebruijn Jaap de Bruijn BREKEND NRC.next voegt zich bij de gratis kranten. Uitdelers gesignaleerd op het station

Initiatiefnemers zijn de leden van het collectief ‘Zo kan het ook’, die twee jaar geleden voor de verkiezingen hetzelfde geintje uithaalden met De Volkskrant. Het collectief bestaat uit mensen die werkzaam zijn in verschillende maatschappelijke organisaties en aandacht willen vragen voor onderwerpen die te weinig aandacht krijgen.

Peer de Rijk, hoofdredacteur van de nep.next, vertelde vanochtend op Radio 1 wat het idee was achter de krant.

“Het zijn verhalen met wat wij denken dat goed zou zijn hoe de wereld zou veranderen. Het schuurt heel erg tegen de werkelijkheid aan. Als iedereen een beetje zijn best doet zou dit de krant kunnen zijn.”

Het is dus vooral een actiekrant, verspreid in een oplage van 175.000. Zo schrijft de krant, op basis van “een gehackt én gelekt IMF-rapport”, dat de aanpak om de mondiale financiële crisis aan te pakken volledig is mislukt. Een begin van de oplossing zou een wereldwijde kwijtschelding zijn van de schulden, aldus de door nep.next bedachte economen. Uit de nep.next.checkt zou blijken dat de occupy-stelling “de crisis is de schuld van de 1 procent rijksten” half waar is. Ook de advertenties zijn nep, zoals die van Kia Motors met de slogan “Rushing towards climate change in a 4WD”.

‘Trots op het resultaat’

Volgens Frank van Schaik, een van de initiatiefnemers en lid van de tien man sterke redactie, begon het “los-vast-collectief” al in juni met de voorbereidingen.

“Het was hard werken deze zomer, maar we zijn trots op het resultaat. Uit de eerste reacties spreekt vooral waardering. We willen een glimlach, verbazing en interesse opwekken.”

Het collectief is afhankelijk van donateurs en werkte ditmaal met een budget van 11.000 euro.

Gepersifleerd worden is het mooiste compliment dat je kan krijgen

Rob Wijnberg, hoofdredacteur van de échte nrc.next, dacht vanochtend “wat krijgen we nou”, nadat hij werd overvallen door een stroom tweets, smsjes en telefoontjes. Hij vindt de actie vooral erg grappig.

“Gepersifleerd worden is natuurlijk het mooiste compliment dat je kan krijgen. Ik heb de krant zelf nog niet in handen gehad en alleen het pdf’je gezien, maar het is ontzettend goed nagemaakt. En grappig, met namen als Pelle Schargaren in plaats van onze redacteur Melle Garschagen.”

Lezers moeten volgens Wijnberg wel even weten dat ze niet te maken hebben met de echte nrc.next, maar dat zijn merk wordt gebruikt voor de actie vindt hij niet zo erg.

“Het is eerder met de New York Times gedaan en twee jaar geleden met de Volkskrant. Toen Opinio ooit een nep-speech van Balkenende plaatste reageerde de toenmalige premier als een gebeten hond. Toen dacht ik, kom op. Het is satire en als je in het middelpunt van de belangstelling staat kan je dat verwachten. Wat dat betreft is het vooral een compliment dat ze nrc.next hebben gekozen als kruiwagen voor hun actie.”

Lees hier de nep.next. Ook de site is gekopieerd.

    • Lex Boon