Sterke welp

De nieuwe Peugeot 208 heeft veel uiterlijke overeenkomsten met zijn voorvader, de 205. Maar is hij ook zo krachtig?

Fotografie: Lars van den Brink Peugot 208 gefotografeerd bij Oto-Lion Weesp B.V. Op de foto stagair Dennis Berghuis
Fotografie: Lars van den Brink Peugot 208 gefotografeerd bij Oto-Lion Weesp B.V. Op de foto stagair Dennis Berghuis

Volgens de schrijver William Somerset Maugham – een Brit met Franse roots – moet traditie een gids zijn en geen cipier. Bij Peugeot denken ze er precies zo over; het merk met de leeuw duidt bijvoorbeeld al ruim zestig jaar met ijzeren discipline zijn modellen aan met een driecijferig getal dat altijd een nul in het midden heeft. Tegelijkertijd presenteert het, bij wijze van Franse kwinkslag, zo hier en daar modellen met dubbele nul: 1007, 3008 en 5008. Een andere traditie wil dat elke nieuwe Peugeot een stukje kleiner of juist groter is dan zijn voorganger. Dat gaat ook weer op voor de hier beschreven 208, die met 3,97 meter zes centimeter korter is dan de 207.

De 208 past bovendien in de traditie dat Peugeot in de compacte klasse altijd een goed verkopend model heeft. Die trend is ooit gezet met de 205, een compacte hatchback die in de markt werd gezet met de slogan ‘Quel sacré numéro!’, wat in Nederland nogal flauwtjes werd vertaald als ‘Een sterk nummer’. Niettemin was het een goed gekozen aanduiding. De 205 redde begin jaren tachtig van de vorige eeuw het toen noodlijdende Peugeot zo’n beetje in z’n eentje van de ondergang. Het model werd net geen ‘Auto van het Jaar’ en bleef maar liefst tot 1996 in productie, vanwege een niet aflatende vraag.

Het is dus niet voor niets dat Peugeot – momenteel opnieuw in de problemen vanwege tanende afzet in met name eigen land en Zuid-Europa – de nieuwe 208 van de nodige 205-trekjes heeft voorzien. Met name aan de achterzijde is de gelijkenis treffend, al staat de 208 optisch op minder grote wielen dan de 205. Peugeot heeft er veel aan gedaan om de nieuwe welp een eigen gezicht te geven, in de wetenschap dat dat eigenlijk geen doen is. Er is een overdaad aan compacte hatchbacks op de markt en die beginnen steeds meer op elkaar te lijken.

In het interieur onderscheidt de 208 zich echter terdege van de concurrentie, door enkele opmerkelijke vondsten. De voorstoelen zijn bijvoorbeeld opmerkelijk hoog; zo hoog zelfs, dat je niet (zoals bij andere auto’s) dóór het stuur naar de meters op het dashboard kijkt, maar over het stuurwiel heen. Om dat mogelijk te maken is het stuur opvallend klein en dat komt – zoals elke autocoureur u kan vertellen – de stuurprecisie zeer ten goede. Wie eenmaal gewend is aan de zitpositie ontdekt dat het 208-stuurtje lekker in de hand ligt en goed reageert op alle commando’s. Het onderstel is goed berekend op het betere bochtenwerk en als het onverhoopt wat al te hard gaat, houdt het standaard ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) een vinger aan de pols. Peugeot heeft met de 208 wederom de juiste balans gevonden tussen sportiviteit en comfort.

Niet de stilste

Er zitten wel een paar onhandigheden in het interieur. Zo vergt het multimediasysteem (radio, navigatie, telefoon) een uitgebreide voorstudie, mist de 208 van die nuttige handgrepen boven alle portieren en moet een cd worden geladen in het dashboardkastje. Maar ja, wie draait er nog cd’s in deze tijd van iPods en muziekverzorgende smartphones? De afwerking is verder netjes, er is gebruik gemaakt van mooie materialen.

De door mij geteste 208 had een 1,6 liter motor die 120 pk aan de dag legt. Geen supermoderne motor (concurrenten halen moeiteloos grotere vermogens uit een kleinere cilinderinhoud) en dat is te horen. De 1.6 behoort zeker niet tot de stilsten, en omdat er geen zesde versnelling is, blijft ook op de snelweg de motor goed hoorbaar. Hij is daarentegen wel krachtig genoeg, in combinatie met het fijne onderstel vergoedt dat veel. Er is een prima stop/start-systeem gemonteerd, dat de motor al laat afslaan bij het uitrollen. Desondanks krijgt de 208 1.6 VTi brandstoflabel C en heeft hij – zakelijk gereden – de volle 25 procent aan bijtelling. Dat is in deze klasse zeker geen gemeengoed; daarom zijn er ook kleiner gemotoriseerde 208’en, met brandstoflabel A, een lagere prijs en tevens minder bijtelling.