Online muziekabonnementen geven platenbranche weer hoop

De markt voor online muziekabonnementen, met onbeperkt toegang tot websites met miljoenen liedjes, groeit snel. Diensten als Spotify leveren voor het eerst een wezenlijke bijdrage aan de muziekomzet in Nederland, blijkt uit nieuwe schattingen van de platenbranche, meldt NRC Handelsblad vandaag. Dat biedt hoop voor een sector die al jarenlang krimpt door ruilnetwerken.

In de eerste zes maanden van 2012 betaalden muziekdiensten 2,7 miljoen euro uit aan Nederlandse labels; zes tot zeven keer zoveel als in dezelfde periode 2011. De inkomsten van downloads (10,4 miljoen), zoals uit de iTunes Store, groeien minder snel. Cd’s blijven de belangrijkste pijler van de muziekomzet, in totaal 59 miljoen in de eerste helft van dit jaar.

Honderdduizenden Nederlanders gebruiken Spotify

Spotify werd in mei 2010 beschikbaar voor Nederlandse consumenten. Zij betalen maandelijks 5 of 10 euro om 16 miljoen liedjes via internet te kunnen afspelen. Naar schatting telt Spotify in Nederland enkele honderdduizenden betalende klanten. Alleen via internetprovider KPN verkocht Spotify al honderdduizend abonnementen. Ook kabelaar Ziggo biedt sinds kort onbeperkt muziek aan voor een tientje per maand.

Artiesten en platenlabels stonden aanvankelijk huiverig ten opzichte van muziekdiensten, omdat de opbrengst per beluisterd bestand lager is dan een losse download. Met name gevestigde artiesten zijn terughoudend om hun liedjes online beschikbaar te stellen, uit angst hun cd-verkoop te kannibaliseren. Maar nu het aantal gebruikers en diensten toeneemt, groeit ook het repertoire.

‘Kannibaliseren gebeurt toch, door illegale downloads’

Afgelopen maand stelden bijvoorbeeld de erven van Frank Zappa de discografie van de Amerikaanse componist ter beschikking voor digitale distributie. Wouter Rutten van de NVPI, de brancheorganisatie van de entertainment industrie: “Ze moeten wel. Kannibaliseren gebeurt toch, door illegale downloads.”

Apple, met zijn iTunes Store marktleider in betaalde downloads, zal dat betaalmodel niet snel inruilen voor een all-you-can-eat abonnement. Het technologiebedrijf zou wel werken aan gepersonaliseerde radiostations voor zijn i-gadgets.

Lees in NRC Weekend vandaag het achtergrondartikel ‘Verdwalen in twintig miljoen liedjes’ (ook via onze digitale editie).