Park Magazine stopt - ‘benodigde aanlooptijd is het blad niet gegeven’

Heleen van Royen tijdens een fotoshoot voor PARK. Screenshot PARK

Het doek valt voor het jonge blad Park Magazine. De uitgever en de redactie hebben na minder dan een jaar besloten de stekker uit de journalistieke glossy te trekken, meldt WPG Uitgevers vanmiddag tegenover persbureau Novum.

Het tijdschrift presteerde niet zoals verwacht, luidt de verklaring. Het was de bedoeling dat het blad langer de tijd zou krijgen om een plaatsje te bemachtigen in de tijdschriftenmarkt.

“De langere aanlooptijd die Park nodig blijkt te hebben is de titel in de huidige crisis tijd niet gegeven.”

Hoofdredacteur Marie Nanette Schaepman baalt van het besluit, zo verklaart ze:

“We wilden natuurlijk meer tijd. We hebben er echt alles aan gedaan. Dat het einde nu toch gekomen is, is heel frustrerend.”

De bladenmaakster had het gevoel dat Park op een keerpunt was gekomen en meer adverteerders begon te trekken. “Het blad had in een andere tijd moeten ontstaan.”

Van een doorstart lijkt voorlopig ook geen sprake. De gesprekken ‘met verschillende partijen’ hebben nog niets opgeleverd, geeft Schaepman toe. “We moeten nu even pas op de plaats maken.”

In zijn korte bestaan waren bij het blad veel bekende namen betrokken, onder wie Jan Jaap van der Wal, Leon Verdonschot en Eric Smit. BN’ers als Paul Verhoeven, Theo Maasssen en Eva Jinek sierden de covers van het blad. Afgelopen december werd het met hoge verwachtingen gepresenteerd.

Het nieuwe nummer, waarin wordt onthuld dat Geert Wilders (PVV) en De Telegraaf rellen zouden hebben ‘verzonnen’, ligt morgen in de winkels en zal de laatste editie zijn. Van het in december gelanceerde blad, dat 5,95 euro kost, zijn in totaal vijf nummers gemaakt.

Het blad profileert zich vanaf de start op multimediale wijze door op de site videoteasers te plaatsen. De meest recente is vandaag gepost:

12 televisiesterren geven een sneak preview van het nieuwe tv-seizoen from PARK Magazine on Vimeo.