Mark Manders geselecteerd voor Biënnale Venetië

Het werk van Mark Manders zal centraal staan in het Nederlandse paviljoen tijdens de 55ste Biënnale van Venetië in 2013. Samen met curator Lorenzo Benedetti, directeur van beeldende kunstinstelling De Vleeshal in Middelburg, mag Manders volgend jaar de Nederlandse inzending verzorgen. Dat heeft het Mondriaan Fonds vanmorgen bekendgemaakt.

Manders en Benedetti zijn daarmee winnaar van de competitie die het Mondriaan Fonds dit jaar voor het eerst had uitgeschreven. Samen met drie andere teams van curatoren waren zij uit 82 inzendingen verkozen om afgelopen zaterdag hun plannen te presenteren.

„De voorgestelde werken van Manders vormen gezamenlijk een coherent geheel, dat het fantastische van zijn oeuvre goed vertegenwoordigt”, schrijft de jury in zijn rapport. „Alle werken combineren een zeker mysterie met een grote visuele aantrekkingskracht. Manders’ gebruik van materiaal, waarbij niets is wat het lijkt (epoxy ziet eruit als klei, klei wordt brons en brons lijkt hout), versterkt die mysterieuze beeldkracht.”

Manders (1968) maakt sculpturale installaties, waarin hij veel verschillende materialen en vaak dagelijkse gebruiksvoorwerpen verwerkt. Hij zal zowel oud als nieuw werk tonen in Venetië. Hij reageert verheugd op zijn uitverkiezing: „Ik vind dit super tof.” Zijn carrière, zegt Manders, verloopt beter in het buitenland dan in Nederland, en juist daarom is hij zo blij. Ook de nieuwe wijze van selecteren waardeert hij. „Kunst is geen wedstrijd, maar wij kunstenaars zijn wel onderdeel van de samenleving en het gaat hier om belastinggeld. Dan is het meer dan normaal dat je moet meedingen, samen met anderen.”

Er is al iets duidelijk van wat Manders gaat doen. Tijdens de presentatie toonde hij zaterdag een foto van een toiletpot, zoals Gerrit Rietveld die volgens hem ontworpen zou kunnen hebben. Die wil hij aanbouwen aan het paviljoen dat de vermaarde architect in de jaren vijftig ontwikkelde en waar de Nederlandse inzendingen sinds 1954 te zien zijn.

Tegelijk met de Biënnale is in het Museum of Modern Art in New York (Benedetti: „de supermarkt van de moderne kunst”) een tentoonstelling met werk van Manders. Ook wil Manders één werk plaatsen in een Belgische supermarkt.

Werk van Manders was eerder onder meer te zien op de Documenta van Kassel. De laatste tien jaar had Manders solotentoonstellingen over de hele wereld. De laatste solotentoonstellingen in Nederland waren in 2002 in het Cobra Museum en in het Kröller-Müller Museum.