Nieuw: Maurice de Hond en co worden nu ook zelf gepeild

Het moet een vreemde gewaarwording zijn voor TNS Nipo, Ipsos Synovate en Maurice de Hond. Vanaf vandaag worden de peilingbureaus namelijk zélf gepeild. Door Peilen Doe Je Zo: het ‘eerste volledig transparante peilingbureau dat de nieuwspeilingen én de opiniepeilers onder de loep neemt’.

Peilen Doe Je Zo is een project van kunstenaar Coralie Vogelaar, tot stand gekomen met steun van het mediafonds. De nieuwste peiler wil ‘Nederland de kans geven zich uit te spreken over peilingen’. En zo meer inzicht geven in de methoden die de peilers hanteren.

‘Alles wordt gepeild behalve peilers zelf’

Om dit te bereiken gaat het nieuwe peilingbureau de komende weken peilingen van onder meer Maurice de Hond overdoen, om zo “te laten zien dat je als je een vraag net iets anders stelt of het net toevallig regent buiten je heel andere resultaten krijgt”, aldus Vogelaar. En Peilen Doe Je Zo gaat peilingen houden over peilingen, want “alles wordt gepeild behalve de peilers zelf”, zegt Vogelaar.

Het project is een reactie op de toenemende aandacht voor peilingen. Uit een analyse van De Nederlandse Nieuwsmonitor blijkt dat de Nederlandse kranten alleen al de afgelopen twee weken 219 artikelen wijdden aan politieke peilingen tegen 197 in dezelfde periode bij de vorige verkiezingen. Belangrijke bron is de wekelijkse peiling van Maurice de Hond, die sinds deze week ook dagelijks een politieke peiling bij De Wereld Draait Door presenteert. De Hond krijgt regelmatig kritiek op zijn manier van peilen: via een internetpanel waarvoor respondenten zichzelf kunnen aanmelden. Dit zou bepaalde groepen uitsluiten van de steekproef.

’23 procent van Nederlanders wil verbod op peilingen vlak voor verkiezingen’

Peilen Doe Je Zo presenteert vandaag de eerste resultaten: een telefonische enquête onder vijfhonderd Nederlanders over wat zij vinden van peilingen. Wat blijkt: 23 procent van de Nederlanders wil een verbod op peilingen twee weken voor de verkiezingen. De helft vindt dat de media minder aandacht aan peilingen moeten besteden. Negen op de tien Nederlanders zegt dat peilingen geen invloed hebben op hun stemgedrag. En Maurice de Hond krijgt van de respondenten het rapportcijfer 6,2.

Vogelaar: ook deze peiling met een korrel zout nemen

Alhoewel, het ligt wat genuanceerder blijkt uit de foutmarge die Peilen Doe Je Zo publiceert. Zo ligt het rapportcijfer van De Hond ergens tussen de 6,07 en 6,33. En de genoemde percentages kunnen 3,8 procent naar boven en beneden afwijken. De cijfers moet je daarom, net als bij alle andere peilingen, met een korrel zout nemen, benadrukt Vogelaar.

“Het is een telefonische enquête en dus is er het gevaar van sociaal wenselijke antwoorden. Peilen is geen harde wetenschap en het wordt tijd dat peilers daar open over zijn.”

De interesse van De Hond is in ieder geval gewekt. Hij zegt:

“Ik ga het aandachtig volgen. Ik ben vooral benieuwd naar de representativiteit van hun resultaten. Zodat het niet louter een grachtengordelinitiatief van ‘ons soort mensen’ blijft.”

Bureau Peilendoejezo.nl aan het werk from Peilendoejezo.nl on Vimeo.