Insiderspanel: Telegraaf voert ‘campagne’ tegen SP. Heeft dat effect?

De voorpagina van De Telegraaf op 28 augustus, een dag na de presentatie van de CPB-doorrekeningen.

SP-leider Emile Roemer zei dat De Telegraaf “campagne” tegen hem voert. Hoe taxeert ons politieke insiderspanel de invloed van de wijze waarop de krant bericht over de SP op de populariteit van de partij?

De campagne van De Telegraaf is schadelijk, zegt 47 procent van de insiders. 32 procent staat “neutraal” tegenover de stelling.

45 politieke insiders krijgen vragen over de campagne. Deze vraag is door 33 van hen beantwoord.

De SP krijgt bovengemiddeld veel aandacht in die krant. Sinds wanneer laten de SP-kiezers zich leiden door commentaren in De Telegraaf? Insider met liberale roots

Roemer moet het in de eerste plaats niet hebben van Telegraaflezers. Het is bovendien nog onvergelijkbaar met klassieke Telegraaf-hetzes tegen bijvoorbeeld Den Uyl. Politiek wetenschapper

Dat de SP het momenteel niet goed doet komt toch echt door het niet sterke optreden van Roemer zelf. Oud-voorlichter

De Telegraaf wordt door veel mensen gelezen en die bestempelen wat in die krant staat als waar. Insider met SP-affiniteit

Samsom doet er verstandig aan een bedankbriefje naar De Telegraaf te sturen. Met hun anti-SP campagne voert de krant feitelijk campagne voor hem. Spindoctor uit sociaal-democratische hoek

De Telegraaf leek de afgelopen weken de pijlen op de SP te richten. Op de voorpagina prijkten koppen als: ‘Roemer jokt’, ‘SP kost banen’ en ‘Roemer ramp voor schatkist’. Ruim 50 procent van de insiders ziet die ‘campagne’, zoals Roemer het noemde, als schadelijk voor de SP. Ze wijzen erop dat de invloed van De Telegraaf als grootste krant niet moet worden onderschat. Ook wordt gezegd dat het niet slim is van Roemer om zich als slachtoffer af te schilderen. “Niet zeuren, beter campagne voeren.”

Veel insiders die er neutraal tegenover staan, denken dat de meeste SP-stemmers door de campagne heen kunnen prikken.