Spanje heeft al geen Metro meer

Metro moest worden verkocht wegens dalende inkomsten uit advertenties. Ook in verschillende andere landen was Metro niet langer rendabel.

Verslaggever

De Nederlandse editie van de gratis krant Metro is door moederbedrijf Metro International verkocht aan Telegraaf Media Groep (TMG). Door de overname heeft TMG, tevens eigenaar van de gratis krant Spits, beide gratis dagbladen in Nederland in handen en een aandeel van 40 procent op de krantenmarkt. Metro valt vanaf september onder TMG.

Metro International noch TMG wil ingaan op de overnameprijs. Metro Nederland begon in 1999 en is de op een na grootste krant van het land. Metro Nederland had in 2011 een omzet van 23,4 miljoen euro en een brutowinst van 451.000 euro. In 2010 bedroeg de brutowinst nog 3,6 miljoen. Metro bereikt naar schatting ruim 1,6 miljoen lezers per dag. Spits 1,5 miljoen.

Per Mikael Jensen, topman van Metro International, verklaart de verkoop van Metro door dalende inkomsten uit de advertentiemarkt. „We hebben twee moeilijke jaren achter de rug”, zegt hij. „Door de financiële crisis sinds 2008 ondervinden printmedia moeilijkheden op de advertentiemarkt. Metro zag de advertentie-inkomsten dalen. Door de verkoop van Metro Nederland aan TMG, een grote speler, willen we ons concept consolideren.”

De deal tussen Metro Nederland en TMG heeft geen directe gevolgen voor de edities van Metro in andere landen, zegt Jensen. Metro International heeft eerder al onder meer zijn Finse editie verkocht en is met zijn Spaanse editie gestopt.

Volgens TMG past de overname in de strategie om kosten te besparen. Schaalvergroting moet TMG meer advertentie-inkomsten opleveren en druk- en distributiekosten verminderen. De samenwerking tussen Metro en Spits gaat ten koste van arbeidsplaatsen op de redactie.