Platen die je nergens vindt

Het gaat goed met de onafhankelijke labels. Zondag houden ze een markt. „We hebben onze zolders en garages leeggetrokken op zoek naar mooi spul.”

Goomah Music, Cool Buzz en Smikkelbaard – geen namen die onmiddellijk een belletje doen rinkelen. Daar moet dit weekend verandering in komen, als een groep onafhankelijke, Nederlandse platenlabels de eerste Onafhankelijke Label Markt houdt. Volgens de organisatie moet het evenement, zondag in de Amsterdamse Tolhuistuin, een combinatie worden tussen een platenbeurs, een boerenmarkt en een expositie.

De Onafhankelijke Labelmarkt is een initiatief van Adriaan Pels, die werkt voor Excelsior, het label van onder meer Moss, Triggerfinger en Anne Soldaat. Het evenement komt overwaaien uit Williamsburg, New York, waar Pels op een Independent Label Market belandde. In tegenstelling tot normale platenbeurzen waren hier ook de medewerkers en bazen van de labels zelf aanwezig. „Je merkt dat veel mensen het interessant vinden om mensen van platenlabels te ontmoeten en ook veel vragen hebben”, zegt Pels. „Bij Excelsior krijgen wij ook veel mailtjes over van alles en nog wat. Ook op ons jaarlijkse Eurosonic feestje zie je dat er veel Excelsior-fans langskomen die graag willen weten hoe bepaalde zaken in elkaar steken.”

De middag draait dus om onafhankelijke labels: bedrijven waar geen grote platenmaatschappij achterzit (Universal, Sony, Warner of EMI). Dat betekent overigens niet dat ze geen muziek van grote artiesten uitbrengen. Zo zit Adele bij het onafhankelijke XL en brachten onder meer Elvis Presley en Johnny Cash vroeger hun platen uit bij Sun Records, eveneens een onafhankelijk platenlabel. Supersterren als Lady Gaga en Kanye West zitten bijvoorbeeld wel bij de allergrootste maatschappijen, maar veel artiesten kiezen ervoor om bij het label te blijven dat ze in eerste instantie tekende, toen er nog niemand interesse in ze had. Bovendien gaat een kleiner label niet zelden hand in hand met meer artistieke vrijheid. Het draait minder om geld en meer om muziek.

Naast de nodige ontmoetingen, popquizzen en dj-sets draait de Onafhankelijke Label Markt zondag vooral om muziek. De organisatie benadrukt dat de markt niet is opgezet als een laatste middel om platen aan de man te brengen, maar juist een viering is na een uitstekend muziekjaar. Zo gooit Excelsior hoge ogen met veel verschillende artiesten tegelijkertijd, waar ze vroeger veel meer afhankelijk waren van een specifieke act. „Nu hebben we in één jaar bijvoorbeeld al Anne Soldaat, Moss en Triggerfinger. Voorheen had je bijvoorbeeld een plaat van Spinvis of Johan en dat was het dan. Iedereen heeft er wel een paar knallers tussenzitten, maar over de gehele linie is het veel breder geworden. Op grote radiostations is tegenwoordig ook veel meer aandacht voor popmuziek uit Nederland, dat is voor labels als Excelsior een ontzettende boost.”

Het label pakt op de markt dit weekend uit met producten die over het algemeen niet meer in de winkel te vinden zijn. Zo zijn er genummerde platen van Johan verkrijgbaar en gaan er exclusieve zeefdrukken van Spinvis over de toonbank. „We hebben gewoon onze zolders en garages leeggetrokken op zoek naar mooi spul dat je niet snel meer zult vinden. De nadruk ligt dan ook niet op de recente releases. Voor de grotere indielabels althans, want voor de allerkleinste zaken is de markt bij uitstek een plek om zich in de kijker te spelen. ‘Ik had eigenlijk geen flauw idee dat er zoveel Nederlandse indielabels bestaan’”, lacht Pels.

„Veel mensen kennen labels als Top Notch en Excelsior wel denk ik, maar het is juist interessant om te zien dat er in Nederland door veel verschillende partijen mooie muziek wordt uitgebracht”, zegt Yolanda Ulger, die namens PIAS (het label van onder meer dEUS) aanwezig is dit weekend. „Voor de wat grote labels is het vooral leuk om bijzondere dingen te verkopen en in contact te komen met mensen die jouw platen kopen. Zo laat je het publiek ook een band scheppen met een label.”

Maar al het optimisme ten spijt, loopt niet alles van een leien dakje in de muziekindustrie. De fysieke albumverkoop loopt al jaren terug en niets wijst erop dat daar de komende tijd verandering in gaat komen. „Zo’n markt gaat de platenindustrie natuurlijk ook niet redden”, zegt Ulger. „Daar is zo’n evenement veel te klein voor. Uiteindelijk komen hier waarschijnlijk toch de echte liefhebbers op af. Voor ons is het interessant, omdat wij bepaalde artiesten naar voren kunnen schuiven van wie niet veel mensen weten dat zij bij PIAS zitten, of dat ze überhaupt bestaan.” Daarnaast geldt voor hen hetzelfde al voor Excelsior: het label wil de mensen achter de muziek aan het publiek voorstellen. Ook neemt PIAS een aantal nieuwe nummers mee, die op de markt voor het eerst te beluisteren zijn middels een luisterpaal en staat er een optreden van Case Mayfield gepland.

Pels weet nog niet precies welke artiesten er nog meer komen optreden, maar dankzij tal van randactiviteiten loont het volgens hem de moeite om het niet bij een rondje over de markt te houden. Bovendien wordt de Onafhankelijke Label Markt afgesloten met een bijzonder concert in de Tuinzaal van de Tolhuistuin. Een locatie waar Paradiso in de nabije toekomst ook gaat programmeren. Pels is tevreden als er zondag zo’n duizend man op de markt af komt en sluit niet uit dat er ook een opvolger komt. „In New York ben ik inmiddels twee keer op zo’n markt geweest, dus het kan wel. Misschien doen we het volgend jaar weer, of gaan we iets proberen op een andere locatie. Maar eerst deze maar eens overleven.”