Bootje varen op griezelklanken

Shutter Island (Martin Scorsese, 2009)RTL 5, 20.30 - 23.15 uur

Tot zo’n vijftig jaar geleden werd er door componisten speciale muziek gecomponeerd voor films. Dat deden zij in de hoogromantische traditie, met veel strijkers bij een liefdesscène en schetterende koperblazers bij actie. Veel regisseurs huren nog steeds een filmcomponist in, maar sinds de jaren zeventig hoor je steeds vaker popliedjes in films.

Martin Scorsese is een expert in het gebruik van bestaande muziek, van obscure popliedjes tot klassiek. Vrijwel iedereen die bijvoorbeeld Mean Streets zag, herinnert zich de opening, waarin Be My Baby van The Ronettes te horen is. Scorsese monteerde op de openingsmaten, op ritmische wijze, het neervlijen van Harvey Keitels hoofd op zijn kussen. Ook het moment waarop Robert DeNiro in Raging Bull de boksring betreedt op de klanken van Pietro Mascagni’s Cavalleria Rusticana is uiterst memorabel.

Voor Shutter Island, Scorsese’s Hitchcock-achtige thriller, werd ook gekozen uit bestaande muziek, veelal modern klassiek. Het levert een schitterend sfeervol moment op als hoofdrolspeler Leonardo DiCaprio per boot oversteekt naar een eiland in de mist. Daar moet de getroebleerde politieman onderzoek doen naar het reilen en zeilen van een schimmige psychiater (Ben Kingsley). Is hij verantwoordelijk voor de verdwijning van een patiënte?

De omineuze cello’s uit Penderecki’s Derde Symfonie maken meteen duidelijk: hier is iets niet pluis.

André Waardenburg