Telegraaf Media Groep koopt Metro in Nederland

Door de overname heeft TMG, tevens eigenaar van de gratis krant Spits, beide gratis dagbladen in Nederland in handen.

Rotterdam. De Nederlandse editie van de gratis krant Metro is door moederbedrijf Metro International verkocht aan Telegraaf Media Groep (TMG). Metro valt vanaf september onder TMG, dat vanaf dan een aandeel van 40 procent heeft op de krantenmarkt.

Metro International noch TMG wil ingaan op de overnameprijs. Metro Nederland begon in 1999 en is de op een na grootste krant van het land. Metro Nederland had in 2011 een omzet van 23,4 miljoen euro en een brutowinst van 451.000 euro. In 2010 bedroeg de brutowinst nog 3,6 miljoen. Metro bereikt naar schatting ruim 1,6 miljoen lezers per dag.

Per Mikael Jensen, topman van Metro International, verklaart de verkoop van Metro door dalende inkomsten uit de advertentiemarkt. „We hebben twee moeilijke jaren achter de rug”, zegt hij. „Door de financiële crisis sinds 2008 ondervinden printmedia moeilijkheden op de advertentiemarkt. Metro zag de advertentie-inkomsten dalen. Door de verkoop van Metro Nederland aan TMG, een grote speler, willen we ons concept consolideren.”

De overeenkomst tussen Metro Nederland en Telegraaf Media Groep heeft geen directe gevolgen voor de edities van Metro in andere landen, zegt Jensen. De samenwerking tussen Metro en Spits gaat wel ten koste van arbeidsplaatsen op de redactie. NRC