Beethoven bij Lim is spetterend

Nog nooit nam iemand van 24 jaar alle Beethoven-sonates op. HJ Lim is een natuurtalent dat onbevangen en vol flair musiceert.

The pianist H J Lim performing in New York, May 16, 2012. Lim, of South Korea, introduced herself to the wider public in 2011 by recording a Beethoven sonata cycle by the age of 24, an audacious feat. (Michelle V. Agins/The New York Times) -- PHOTO MOVED IN ADVANCE AND NOT FOR USE - ONLINE OR IN PRINT - BEFORE AUGUST 26, 2012. *** Local Caption *** 14263980 MICHELLE V. AGINS/Hollandse Ho>

Een nieuwe opname van Beethovens integrale pianosonates: hoe kun je je daar nog mee onderscheiden?

Eén record heeft HJ Lim (Zuid-Korea, 1987) in elk geval gevestigd. Nog nooit nam iemand alle Beethoven-sonates op op de leeftijd van 24 jaar. En ook verder weet Lim hoe je ‘in the picture’ komt. In 2010 werd ze wereldwijd bekend door YouTube-opnames van een recital in Zwitserland. Haar Beethoven-cyclus bereikte in korte tijd spectaculaire verkoopcijfers doordat deze in de online iTunes Store voor een spotprijs is te downloaden.

Ook inhoudelijk probeert Lim zich te onderscheiden. Ze deelde Beethovens sonates op in diverse thema’s, zoals ‘The Assertion of an Inflexible Personality’ of ‘The Eternal Feminine’. Beethoven beschrijft ze als een Prometheus die het „Goddelijk Woord” door muziek wilde verspreiden. De openingsakkoorden van de Hammerklavier-sonate staan volgens haar voor „de Big Bang, de schepping der wereld”.

Zo pretentieus als haar teksten zijn, zo onpretentieus is haar spel. Lim is een natuurtalent dat onbevangen en vol flair musiceert. Dit pakt vaak heel goed uit in de vroege sonates. Langzame delen klinken spontaan en zangerig, de slotdelen van Les Adieux en de Mondschein-sonate ronduit spetterend. Een zinnige correctie van het beeld dat Beethovens muziek vooral serieus en weinig toegankelijk is.

Lims oeverloze energie komt ook tot uiting in haar tempokeuze. Tegen de gewoonte van bijna alle pianisten in respecteert zij Beethovens vaak onbegrijpelijk hoge metronoomcijfers. Vaak met opwindend resultaat. Langzame delen staan bij Lim nooit stil. En de dolle razernij in de slotfuga van de Hammerklavier-sonate is in langzamere versies vaak ver te zoeken.

In de late sonates betaalt Lim de tol voor haar jeugdige, al te aardse spel. Drukke begeleidingsnoten, energieke opmaten, veelvuldige tempowisselingen: niet het recept om de onthechte, geheiligde sfeer van de sonates opus 109-111 (1820-1822) te evoceren.

‘Rijpheid’ is het thema waar Lim Beethovens laatste sonates onder schaart. Maar rijpheid is waar het haar zelf nog aan ontbreekt.

Klassiek

HJ Lim, piano: Beethoven, Complete Piano Sonatas ****