Telegraaf Media Groep koopt gratis krant Metro

Het NS-station van Wijchen bij avond. Voor de ingang van het station staat een krantenstandaard voor de gratis krant Metro, vanaf vandaag eigendom van TMG. Hollandse Hoogte / Ger Loeffen

De twee gratis ‘treinkranten’ Sp!ts en Metro hebben vanaf vandaag dezelfde eigenaar. De Telegraaf Media Groep neemt de Nederlandse uitgave van Metro over van Metro International. Vanaf volgende maand is Metro een onderdeel van TMG. De overname gaat ten koste van banen bij de gratis kranten, maar aantallen worden nog niet genoemd.

TMG zegt meteen te willen beginnen met het integratieproces. Zo worden de advertentieverkoopafdelingen samengevoegd en is volgens de eigenaar van De Telegraaf ‘synergie’ te behalen door het drukken en distribueren van de beide ochtendkranten gezamenlijk uit te gaan voeren.

‘Beide kranten blijven absoluut bestaan’

Volgens bestuursvoorzitter Herman van Campenhout van TMG betekent de overname niet dat de twee gratis kranten nu tot één zullen versmelten. Dat zei hij tegenover de NOS.

“Ze blijven absoluut naast elkaar bestaan. We denken dat we het lezersaanbod kunnen verrijken door de profielen van allebei de edities iets te verscherpen.”

‘Metro zag advertentie-inkomsten dalen’

Volgens Per Mikael Jensen, topman van Metro International, wordt Metro verkocht vanwege dalende inkomsten uit de advertentiemarkt.

“We hebben twee moeilijke jaren achter de rug. Door de financiële crisis sinds 2008 ondervinden printmedia moeilijkheden op de advertentiemarkt. Metro zag de advertentie-inkomsten dalen. Door de verkoop van Metro Nederland aan TMG, een grote speler, willen we ons concept consolideren.”

Metro en Sp!ts hebben hun oplage in het eerste kwartaal van dit jaar teruggebracht. Metro met vier procent tot 463 duizend stuks, Spits met maar liefst zeventien procent tot 326 duizend. Volgens TMG bereiken de twee kranten, die vaak worden achtergelaten in het openbaar vervoer, gezamenlijk dagelijks 2,3 miljoen mensen.