24/7 ‘levelen’ met hot topics: GroenLinks loopt voorop in online ‘campagneguerrilla’

Screenshot van de site waarismark.tumblr.com, een plagerige site die gemaakt werd door jongeren van GroenLinks.

De campagnes van dit jaar hebben een heel ander karakter dan bij voorgaande verkiezingen. Online voeren partijen onder aanvoering van GroenLinks een moderne “campagneguerrilla”, schrijft nrc.next vanochtend.

Onder de kop ‘Campagne voer je online’ schrijven NRC-redacteuren Camil Driessen en Freek Staps dat vrijwel alle partijen hun online campagnes hebben geprofessionaleerd en geïntensiveerd. Internet werd al gebruikt, vooral om berichten de wereld in te sturen, maar dit jaar passen partijen allerlei andere tactieken toe.

GroenLinks loopt daarin voorop. In een achterafzaaltje in het partijkantoor in Utrecht voert een groepje jongeren namens de partij campagne “op een manier die we nog niet kennen”, schrijven Driessen en Staps:

Ze verspreiden online boodschappen zonder bekend te maken wie ze zijn. [...] Ze struinen de hele dag discussiefora af waar Nederlanders over verzekeringen of gezondheidsproblemen praten. Ze houden nieuwssites bij, kijken hoe GroenLinks-voorstellen vallen. En ze laten eindeloos op één scherm verschillende berichtenstromen van Twitter langskomen.

Anoniem proberen de jonge ‘campaigners’ van GroenLinks het geluid van de partij te verspreiden door berichtjes op discussiefora achter te laten en een onderwerp te ‘framen’ op Twitter. “In onze eigen woorden is het veel geloofwaardiger”, aldus GroenLinkser Huub Bellemakers in nrc.next.

De jonge GroenLinksers zitten ook achter de populaire site waarismark.tumblr.com, een site die de laatste weken foto’s van allerlei campagne-evenementen publiceerde waar premier Rutte ontbrak, vergezeld van pijnlijk bedoelde commentaren. “Heel wat authentieker dan de VVD die reclames op nu.nl plaatst”, aldus Kamerlid Arjen El Fassed.

Twitter avatar groenlinks GroenLinks Mark Rutte is ondertussen terug van vakantie. http://t.co/fTxicZt4

Partij voor de Dieren vraagt aanhangers tweets te ‘doneren’

Naast GroenLinks mengen ook andere partijen zich actief in de online campagne:

  • Bij het CDA zijn speciale piketdiensten ingesteld, zodat altijd binnen 24 uur een vraag die een kiezer via internet heeft gesteld beantwoord wordt.
  • D66 heeft een speciale ruimte ingericht waar in totaal vijftig mensen in ploegendiensten online contact zoeken met potentiële kiezers.
  • De VVD koopt advertentieruimte in de timeline van Facebookgebruikers. “Wij adverteren daar om ervoor te zorgen dat als iemand iets liked van de VVD, Facebook-vrienden het in hun timeline zien”, aldus de VVD-campagnemanager.

De Partij voor de Dieren hanteert ten slotte een bijzondere strategie: de partij vraagt aanhangers tweets te ‘doneren’, schrijven Driessen en Staps:

Dat houdt in dat mensen hun Twitteraccount ter beschikking stellen aan de partij. Er wordt dan een koppeling gemaakt met het account. Die stuurt vanaf dit persoonlijke account wervende tekstjes de wereld in. Maximaal één per dag, belooft de partij. De eerste gedoneerde tweets gebruikte de partij om een linkje te versturen naar een eigen opiniestuk waarin wordt uitgelegd waarom ze het partijprogramma niet door het CPB laten doorrekenen.

Twitter avatar PartijvdDieren Partij v/d Dieren De @partijvddieren houdt zich maar met 1 ding bezig…: http://t.co/ZJUwakVx via @youtube