Bordeel om te schuilen

Yab Yum wil een musical zijn in de sfeer van Moulin Rouge. Rode draad is de liefde tussen hoertje Angel en crimineel Klaas Bruinsma. Maar is dat wel oké, verheerlijking van de prostitutie?

Theaterrecensent

Wat toont Yab Yum, de musical volgens een kreet op het affiche? ‘The girls – the glamour – the gangsters’. Een nogal geromantiseerde omschrijving van de geschiedenis van dit beruchte bordeel dat het clubhuis werd van de georganiseerde misdaad. De musical is geproduceerd door oud-roddeljournalist bij De Telegraaf Henk van der Meyden en gebaseerd op de autobiografie van bordeelhouder Theo Heuft, die in zijn boek ijverig zijn eigen straatje schoonveegt. Schrijver/regisseur Dick van den Heuvel: „Ik geloof niet dat ik Theo Heuft idealiseer.”

Was u niet bang dat u met een show over Yab Yum de prostitutie zou romantiseren?

„Dat was mijn enige aarzeling, want dat wilde ik absoluut niet. Daar waar prostitutie is, is ellende. Daar komen illegale zaken voor. Het gaat gepaard met vrouwenhandel en drugshandel; er is een relatie met de georganiseerde misdaad. Binnen de prostitutie gebeurt te veel wat niet deugt; geen enkele twijfel over.

„Maar dat was voor mij juist de uitdaging: ik wilde proberen of ik een grote show kon maken die vermaak biedt, maar óók gaat over de duistere kant van die wereld. In musicals als Chicago en Moulin Rouge lukt dat ook.”

Het affiche en het pr-materiaal zijn vrolijk getoonzet. Het regent termen als ‘klasse’ en ‘allure’ en de musical heet ‘een spectaculaire show voor de hele familie.’

„Ik heb met verschillende vrouwen gesproken die in Yab Yum hebben gewerkt en zij hadden er – deels – goeie herinneringen aan. Maar na een tijdje kwam het gesprek altijd op hun beschadigingen en op wat er lelijk is aan die wereld. Dat lelijke laat ik ook zien.”

Maar die verwijzingen zijn summier en ook wel wat onschuldig: een meisje belt naar huis en haar vader neemt niet op.

„Ik stip die problemen kort aan, dat klopt. Maar de hoofdlijn, over hoertje Angel en crimineel Kees, is ook een tragische geschiedenis. Zij is een vrouw die haar hele leven al verlangt naar iemand die haar bevrijdt uit de gevangenis van haar geest en daardoor verkeerde keuzes maakt. De verwikkeling met de crimineel stelt haar uiteindelijk in staat om uit het leventje te stappen. De show begint misschien feestelijk, roomsoesachtig, maar wordt algauw zwarter.

„Op zeker moment laat ik een van de meisjes zeggen: ik voel me als een huis waar op de voordeur staat: ‘Binnen zonder kloppen’, dat is toch van een onuitsprekelijk verdriet?”

Het publiek lachte om die opmerking.

„Daar ben ik niet verantwoordelijk voor.”

Maar komt dat niet door de verwachting die onder meer met het affiche wordt gewekt; door het soort publiek dat dat aantrekt?

„Misschien. Of misschien werkt die opmerking nu nog niet goed – jij zag pas de derde try-out. ”

We leven mee met Heuft en zijn ‘grote droom’: de prostitutie in een gouden lijst zetten, aldus het persmateriaal.

„Dat is fout, dat ben ik met je eens. Maar ik geloof niet dat ik Theo Heuft idealiseer in de voorstelling. Acteur Rutger Le Poole en ik zoeken naar de juiste toon: je wilt zo’n man niet vergoelijken, maar als je hem alleen maar slecht toont, is hij dramaturgisch niet interessant.

„Hetzelfde geldt voor Kees, zeg maar Klaas Bruinsma. Ik heb net een monoloog toegevoegd over zijn jeugd. Niet als apologie, maar om het publiek geboeid te houden.”

Door Yab Yum te laten bedreigen door criminelen maakt u van het bordeel een sympathieke plek.

„Dat is niet mijn bedoeling. Wat ik wil laten zien is: het bordeel verliest, maar de meiden hebben gewonnen.”

Is het niet onmogelijk wat u beoogt? Een verschil met Chicago is humor.

„Ik neem mezelf altijd erg serieus. Dat is waar, en dat kan irriteren. Maar kan ik dan alleen maar kunst maken in Frascati en entertainment in Carré? Ik hoop dat het publiek, NRC én Telegraaf-lezers, straks naar buiten komt en zegt: ‘Ik heb een fantastische avond gehad, maar jezus, wat een wereld’. Ik geloof echt dat dat kan.”

Yab Yum is nu te zien in Carré. Kijk voor meer informatie op theatercarre.nl