Amerikaanse president afzeiken? Bioscoopsucces gegarandeerd

Wat die linkse Michael Moore kon in 2004, kunnen wij ook. Dat moeten de conservatieve Dinesh D’Souza en John Sullivan hebben gedacht. Zij werkten drie jaar lang aan de documentaire 2016: Obama’s America. En inderdaad, het lukte. De film is een bioscoophit in de Verenigde Staten.

Republikeinse Tea Party aanhangers hebben een protestbord tegen de Amerikaanse president Barack Obama gemaakt. Foto AFP / Robyn Beck

Wat die linkse Michael Moore kon in 2004, kunnen wij ook. Dat moeten de conservatieve Dinesh D’Souza en John Sullivan hebben gedacht. Zij werkten drie jaar lang aan de documentaire 2016: Obama’s America. En inderdaad, het lukte. De film is een bioscoophit in de Verenigde Staten.

Fahrenheit 911 van Michael Moore kwam uit in 2004, het jaar van de herverkiezing van de Republikeinse president George W. Bush. De linkse Moore schetste in zijn film een beeld van de gebeurtenissen na de terroristische aanslagen op 11 september. Hij bekritiseerde met name de door Bush begonnen Golfoorlog van 2003 en de innige banden tussen de familie van de Amerikaanse president en het koningshuis van Saoedi-Arabië.

En nu is er 2016: Obama’s America. Opnieuw een heuse campagnedocumentaire: een aanklacht tegen de zittende president die op zoek is naar herverkiezing. Alleen deze keer dus vanuit rechts-conservatieve hoek.

Deze film schetst hoe de VS er uit zullen zien als de ‘linkse’ Obama nog vier jaar president zal zijn. Nou ja, hoe de Republikeinse conservatieven denken dat de wereld er dan uit zal zien. Het verbaast niet dat dit geen al te rooskleurig plaatje oplevert. De film baseert zich op het boek The Roots of Obama’s Rage van Dinesh D’Souza.

Trailer 2016: Obama’s America:

Trailer Fahrenheit 911 uit 2004:

2016: Obama’s America bracht al negen miljoen dollar op

Maar de film slaat dus aan. Hij staat op nummer acht in de Amerikaanse bioscooptoptien en heeft intussen ruim negen miljoen dollar opgehaald. En alleen al afgelopen weekend was hij goed voor maar liefst 6,2 miljoen dollar.

De documentaire ging een maand geleden in een beperkt aantal Amerikaanse bioscopen in première. En sinds dit weekeinde is hij op veel meer plaatsen te zien. De makers wilden de film namelijk extra groot brengen in de week voorafgaand aan de Republikeinse conventie. En die gaat morgen van start in Florida.

Of de film het onder filmcritici even goed zal doen als Fahrenheit 911, is echter zeer de vraag. Tijdens de première van de film van Moore, op het Filmfestival van Cannes, kreeg Fahrenheit 911 een twintig minuten durende staande ovatie en won de film uiteindelijk de Gouden Palm.

Maar ja, Cannes is natuurlijk ook het festival van socialistisch Europa, zullen de Republikeinse makers van 2016: Obama’s America zeggen. En bovendien was er destijds wel degelijk ook veel kritiek op de film van Moore - net als op de film van D’Souza en Sullivan nu. Beide films zouden vooral propaganda zijn.

Dinesh D’Souza geeft uitleg bij de door hem gemaakte film:

‘Film overtuigt alleen als je van tevoren gelooft dat Obama VS haat’

The Washington Post schrijft in een recensie over 2016: Obama’s America:

“The central thesis of “2016” is that Obama’s worldview – his “compass,” as D’Souza calls it – was largely shaped by the anti-colonialist, anti-white and anti-Christian politics of Obama’s supposedly radical Kenyan father. Never mind that Obama, growing up, spent precious little time with the man, who for most of his son’s early life was estranged from Obama’s mother. D’Souza trots out a professional psychologist to speculate on how the senior Obama’s absence reinforced his influence, rather than weakened it.”

Toch lijkt de film uiteindelijk wel degelijk net iets subtieler dan Fahrenheit 911. Want The Washington Post vervolgt:

“Het lukt D’Souza bijna om dit alles geloofwaardig te maken, maar wel alleen als je van tevoren al gelooft dat Obama de VS haat. Het is bashing, zeker, maar met een fluwelen vuist.”

En als je van Fahrenheit 911 nu uitgerekend iets niet kon zeggen, dan was het toch wel dat de aanpak in die film ook maar iets van doen had met fluweel. Misschien dat D’Souza en Sullivan daar lering uit hebben getrokken. Bush werd immers gewoon herkozen in 2004, alle moeite van Michael Moore met zijn kritische documentaire ten spijt.

Dinesh D’Souza over zijn boek waarop 2016: Obama’s America zich baseert: