Van ‘Amerikaans’ naar bangmakend naar knullig: dit zijn alle campagnefilmpjes

Verkiezingsposters in Utrecht. Foto Hollandse Hoogte / Bert Spiertz Verkiezingsposters in Utrecht. Foto Hollandse Hoogte / Bert Spiertz

Nog twee en een halve week en dan zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Vrijwel alle deelnemende partijen hebben inmiddels wel een campagnefilmpje. Dit zijn ze allemaal - van slim opgezet tot buitengewoon knullig.

De grote partijen

Lijst 1: VVD
De (op basis van de huidige zetelverdeling) grootste partij van Nederland wachtte lang met het campagnefilmpje. Gisteren (zaterdag) verscheen hij dan toch, bij het officiële startschot van de verkiezingscampagne.

http://www.youtube.com/watch?v=364nb3IiBwc

Lengte: 7:13 (maar liefst)
Citaat: “Sinds oktober 2010 is er veel gebeurd in Nederland. De bijdrage van de VVD als regeringspartij is duidelijk te zien.”
In het kort: Een soort campagne binnen een campagne: in het filmpje zien we op posters, televisieschermen en posters allerlei vormen van VVD-campagnevoering. De samenvattende boodschap: niet doorschuiven, aanpakken.
Wat opvalt: De opzwepende muziek is wat achterhaald en er zit veel herhaling in. En waarom eindigt het met twee minuten lang de opening van de grote zaal van De Doelen in beeld? Dat kan bijna niet met opzet gedaan zijn.

Lijst 2: PvdA
De PvdA bracht aan het begin van de zomer al een spotje met partijleider Diederik Samsom naar buiten. Afgelopen week kwam daar deze langere spot bij (drie minuten lang, zodat hij mooi in de Zendtijd voor Politieke Partijen past) maar we nemen de eerste spot mee in dit overzicht.

Lengte: 1:00
Citaat: (verwijzend naar zijn kinderen) “De volgende generatie heeft voor mij twee heel concrete gezichtjes.”
In het kort: Een persoonlijk filmpje naar Amerikaans voorbeeld met fractieleider Samsom in de hoofdrol. Niet alleen de politicus zelf, maar ook zijn familie draagt bij aan het beeld dat de stemmer van hem heeft.
Wat opvalt: Samsom haalt de handicap van zijn dochter aan en maakt het daarmee erg persoonlijk.

Lijst 3: PVV
Half juli zette de PVV dit spotje op het officiële YouTube-kanaal.

Lengte: 2:55
Citaat: “De ongekozen eurocraten kunnen altijd op [Rutte] rekenen. Hij tekent blind. Hup, daar gaat weer een miljard.”
In het kort: Muziek, beeld en tekst worden ingezet om een onheilspellende boodschap over Europa en de islam te vertellen.
Wat opvalt: De spot gebruikt veel dezelfde teksten en beelden als die uit 2010. Het verschil is dat toen ‘theedrinker’ Cohen degene was die verantwoordelijk gehouden werd en nu de ‘blind tekenende’ Rutte. En dat de anti-Europa-boodschap nu meer zendtijd krijgt, ten koste van de islamkwestie.

Lijst 4: CDA
Het was eind juni, een paar dagen na de ‘familiespot’ van Samsom, toen het CDA een vergelijkbaar spotje naar buiten bracht.

Lengte: 2:37
Citaat: “Het gezin is de plek waar mensen thuis zijn.”
In het kort: Fractieleider Sybrand van Haersma Buma als de familieman. Het gezin als hoeksteen van de samenleving, dat is het uitgangspunt van zijn boodschap.
Wat opvalt: De titel is ‘Samen kunnen we meer’, maar Van Haersma Buma is de hele spot in z’n eentje. Zie ook deze column van Rob Wijnberg en deze redelijk geestige parodie.

Lijst 5: SP
“Wordt het socialer of liberaler?” vroeg de SP op 30 juni op het officiële YouTube-kanaal, als onderschrift bij deze campagnespot.

Lengte: 2:40
Citaat: “Deze crisis is geen natuurramp maar het gevolg van politieke keuzes.”
In het kort: De SP wil geen hardere, gespleten samenleving, maar een die ‘sociaal, menselijk en duurzaam’ is. De SP’er doen de voice-over samen, in elkaar overlopend.
Wat opvalt: Bij de socialisten komen het hele spotje lang geen mensen in beeld.

Lijst 6: D66
Er was een spot, van 14 juni, maar die was niet veel meer dan de opname van een (te) lange op een partijcongres opgenomen speech van Pechtold. Afgelopen dinsdag kwam daar deze kortere spot bij.

Lengte: 0:25
Citaat: “Dus: aan de slag.”
In het kort: Krachtige, korte boodschap waarin Pechtold de hoofdrol speelt. Opbeurende boodschap over ons land, maar met een voorbehoud: “er moet wel wat gebeuren.” Kan zo tussen de STER-commercials.
Wat opvalt: Ja… hij is wel kort.

Lijst 7: GroenLinks
Een spot die GroenLinks vorige week op het officiële YouTube-kanaal zette.

Lengte: 1:00
Citaat: “Ook Nederland heeft de kans om voorop te lopen, al heeft het rechtse kabinet ons op een flinke achterstand gezet.”
In het kort: In de eerste helft wordt je op het verkeerde been gezet, in het tweede wijst Sap op het belang van ‘vergroening’.
Wat opvalt: Het CDA begint de spot met ‘Nederland is een prachtland’, SP met ‘Nederland is een mooi land’. Wat dat betreft lijkt het begin van GroenLinks niet origineel: ‘Dit is een lofzang op dit prachtige land.’ Totdat blijkt dat ze daar Nederland helemaal niet mee bedoelen.

Lijst 8: ChristenUnie
De ‘langere’ versie, noemen ze dit bij de ChristenUnie (dit is de kortere versie van een minuutje). Beide spotjes zijn van eind juni / begin juli.

Lengte: 2:59
Citaat: “Woohooohoooo, dit is het moment.”
In het kort: CU wil verandering in Nederland. Waarin precies, dat zeggen ze niet.
Wat opvalt: Begint wat oubollig, maar loopt dan over in een soort ‘We Are The World’-clip.

Lijst 9: SGP
De SGP heeft dit jaar geen campagnefilmpje gemaakt. Een woordvoerder kon ons niet vertellen wat daar de reden van is.

Lijst 10: Partij Voor De Dieren
Afgelopen week opgenomen (zei een woordvoerder van de partij), enkele dagen geleden gedebuteerd op YouTube. Dit is het filmpje van de partij van Thieme.

Lengte: 1:14
Citaat: “Als dit al elke minuut gebeurt, door een kabinet van CDA en VVD, moeten we ze dan nogmaals de mogelijkheid geven om kleingeld te maken van onze toekomst?”
In het kort: Marianne Thieme zet als voice-over uiteen wat er elke minuut gebeurt met dieren in Nederland.
Wat opvalt: Geen prettige boodschap, vooral ellende. Het filmpje gruwelt met wat er momenteel gebeurt, maar wil niet vooruitkijken naar een zonnigere toekomst.

De kleinere partijen

Lijst 11: Piratenpartij

Lengte: 3:00
Citaat: “Misschien heb je al eens van de Piratenpartij gehoord, die partij met die aparte naam.”
In het kort: Lijsttrekker Dirk Poot over internet en hoe dat onze zorg en privacy beïnvloedt.
Wat opvalt: De partij probeert zich van het ‘one issue’-imago te bevrijden: ‘We houden ons niet alleen bezig met downloaden’.

Lijst 12: Partij voor Mens en Spirit

Lengte: 3:00
Citaat: “We doen het samen, die nieuwe wereld vormgeven.”
In het kort: Lijsttrekker Lea Manders over de drie speerpunten: de zorg, het onderwijs en kleine ondernemers.
Wat opvalt: Vooral het eerste gedeelte komt een beetje over als Astro TV.

Lijst 13: Nederland Lokaal

Lengte: 3:20
Citaat: “De begroting is allang sluitend, als we stoppen met verspillen. Wij willen hebben dat de verspilling stopt.”
In het kort: Het gaat bij Nederland Lokaal niet om een uitgesproken politieke richting, maar om lokale, betrokken, vertrouwde politici.
Wat opvalt: Het hoofd van lijsttrekker Ton Schijvenaars komt soms wel erg dichtbij.

Lijst 14: Libertarische Partij

Lengte: 3:00
Citaat: “Nou ja, als die gasten van Lijst 14 nou die [inkomsten]belasting afschaffen, dan gaan mensen met veel meer plezier werken, worden we allemaal gelukkiger en rijker.”
In het kort: Een Johan Cruijff-imitator doet de standpunten uit de doeken. Lijkt ingegeven door het feit dat de partij op Lijst 14 staat.
Wat opvalt: Vorm leidt nogal af van de inhoud. In de eerste volle minuut is ondanks veel woorden slechts één standpunt te ontdekken: minder wetten.

Lijst 15: DPK
http://youtu.be/P8PiMacXANQ

Lengte: 3:00
Citaat: (over maatregelen die de SP voorstaat) “Daardoor zullen we brood moeten kopen bij de bakker met een grote kruiwagen gevuld met geld. Compleet ridicuul.”
In het kort: Hero Brinkman, die in maart wegliep bij de PVV, pakt drie grote partijen aan op hun standpunten. In de laatste minuut volgt een korte samenvatting van het eigen programma.
Wat opvalt: Brinkman doet iets wat veel andere partijen nalaten: concrete programmapunten noemen. Bevriezing van salarissen bij overheid en bedrijfsleven en splitsing van de euro, bijvoorbeeld.

Lijst 16: 50PLUS
50PLUS heeft nog geen campagnefilmpje.

Lijst 17: Liberaal Democratische Partij

Lengte: 3:00
Citaat: “Bezuinigen is nu niet nodig. Dat is de mensen aangepraat.”
In het kort: Voorzitter Sammy van Tuyll wil op het gebied van Europa een tussenweg, die anderen volgens de partij niet bieden. De ‘weeffouten’ moeten rechtgetrokken worden. Bezuinigen moet niet.
Wat opvalt: De partij laat een aantal mensen op straat aan het woord, die allemaal een andere partij noemen als partij van hun voorkeur.

Lijst 18: Anti Europa Partij

Lengte: 2:36
Citaat: “Driehonderd miljard naar de Grieken! Zij wel!”
In het kort: De euro is de bron van alle ellende.
Wat opvalt: De Anti Europa Partij haalt Henk en Ingrid weg bij de PVV en noemt zichzelf dan ‘de enige echte anti-Europa-partij’.

Lijst 19: SOPN (Soeverein Onafhankelijke Pioniers Nederland)
Afgelopen woensdag werd de eerste van in totaal zes ‘afleveringen’ uitgezonden. Hieronder de eerste, op deze pagina de andere vijf.
http://youtu.be/er3LPI2pixo

Lengte: 3:00
Citaat: “U begrijpt dat de SOPN door deze standpunten al snel het etiket van UFO-partij kreeg opgeplakt.”
In het kort: De SOPN maakt er een soort nieuwsuitzending van, met een nieuwslezeres en interviews. Men is niet per definitie links of rechts, maar vooral open en transparant.
Wat opvalt: Is dat een microfoon of zo’n schoonmaakattribuut voor stof in lastige hoekjes?

Lijst 20: Partij van de Toekomst

Lengte: 3:00
Citaat: “Oh, de telefoon gaat. Het is voor jou. Hier. Minister Zalm. Of tenminste: voormalig minister Zalm.”
In het kort: Peter Jan Rens, Johan Vlemmix en een kwijlende baby doen liggend op een stapel geld een wedstrijdje wie zich het meest voor schut kan zetten. De baby legt het af.
Wat opvalt: Denkt Peter Jan Rens nu echt even dat Zalm onze minister van Financiën is?

Lijst 21: NXD
De NXD heeft nog geen campagnefilmpje (en ook geen eigen website).