Ons balkon in Londen

Dat Julian Assange, de zelfbenoemde ridder van informatievrijheid, uitgerekend van Ecuador asiel heeft gekregen, heeft voor hilariteit gezorgd onder lokale journalisten. In eigen land heeft president Rafael Correa de pers juist ingeperkt.

De van verkrachting verdachte oprichter van WikiLeaks zocht zijn toevlucht tot de ambassade van Ecuador in Londen nadat hij bevriend was geraakt met Correa. Zijn gastheer maakt journalisten uit voor leugenaars en inktbandieten. Sinds Correa in 2007 president werd heeft hij onwelgevallige radio- en televisiestations gesloten of genationaliseerd en de al strenge anti-smaadwetgeving verder aangescherpt. Op het beledigen van de president staat gevangenisstraf.

Assange heeft zelfs een evenknie in Ecuador, een hoofdredacteur die net als de Australiër onderdook op een ambassade. Carlos Pérez Barriga, die met twee broers leiding gaf aan de krant El Universo, zat in februari twee weken in de ambassade van Panama in Quito. De broers hadden miljoenenboetes en celstraffen gekregen nadat Correa in hun krant ‘dictator’ was genoemd.

Via Panama weken ze uit naar de VS. Columnist Emilio Palacio, die het gewraakte artikel schreef, wacht in Miami op politiek asiel. Carlos Pérez Barriga twitterde: „Ik sympathiseer ook met #Assange, maar paradoxaal dat hij in een land eindigt waar de regering alle soorten informatie tegenhoudt.”

Columnist Palacio reageerde deze week in The Miami Herald op Assange, die Ecuador „een moedig Latijns-Amerikaans land” noemde dat „opkomt voor rechtvaardigheid”. Volgens Palacio is Ecuador „een dictatuur” – wat The Miami Herald meteen afzwakte. De krant noemt Correa liever „een narcistische populistische leider”.

Door Assange te steunen wil Correa in Latijns-Amerika scoren tegen de VS, waar ze nog een rekening te vereffenen hebben met de Australiër over WikiLeaks. Volgens kranten in Ecuador hoopt Correa op een prominentere plek naast de bekende Amerika-antagonisten Hugo Chávez en Fidel Castro. Tegelijkertijd wil de linkse econoom de internationale kritiek op het gebrek aan persvrijheid in Ecuador verbloemen met Assange.

El Universo bracht zondag op zijn site een kritisch artikel waarin een mediaexpert het „opvallend” noemde dat Correa de nationale pers ‘gebrek aan ethiek’ en ‘slechte praktijken’ verwijt, terwijl de manier waarop WikiLeaks aan informatie komt ook niet echt kosjer is. Trouwens, toen WikiLeaks een memo van de Amerikaanse ambassade in Quito publiceerde waarin stond dat Correa een corrupte politiechef had benoemd, zette Correa de ambassadeur van de VS het land uit.

Maar Correa heeft ook troeven. Mediabedrijven in Ecuador zijn vaak onderdeel van conglomeraten met grote, invloedrijke bedrijven die niet blij zijn met Correa’s hervormingen. In de smaadzaak tegen El Universo zei Correa dat de gebroeders Pérez hun columnist hadden opgedragen leugens te verspreiden. Dat slaat aan in Ecuador, waar veel armen profiteren van Correa’s linkse agenda. In zijn wekelijkse televisieshow verscheurde hij onlangs een krant en riep op tot een boycot. „Koop die corrupte kranten niet. Zelfs niet om uw avocado’s in te laten rijpen.”