Hans maakte een stap

Fotograaf Ad Nuis en auteur Arthur van den Boogaard maken eens in de twee weken een foto ‘opnieuw’ en belichten de tijd ertussen.

Tekstschrijver Hans Voskamp (60) poseerde op 16 februari 1981 samen met artdirector Fred Wetters (60) voor de lens van fotograaf Jacques Poiesz in de fotostudio op de zesde etage van het kantoor van reclamebureau Lintas aan Vasteland 12 in Rotterdam.

„Het was onze eerste werkdag bij Lintas. De foto werd gemaakt om het nieuws van onze overstap van het Rotterdamse bureau ARA te verspreiden. Fred en ik kenden elkaar van de Rotterdamse kunstacademie en vormden al langer een creatief team. Onze eerste Lintas-opdracht was een vakbladadvertentie voor Diamant-frituurvet. Het was oorspronkelijk het reclamebureau van Unilever. Ze deden alles nog zelf: ontwerpen van het kleinste zegeltje op verpakkingen tot landelijke televisiecommercials. Naast financieel was het een inhoudelijke stap: eindelijk konden we zelf filmpjes maken. Verder was het Mad Men aan de Maas. Er was ruim tijd en geld. Nooit een blue screen gebruiken, maar altijd filmen op locatie. Voor ons betekende dat een Blue Band-reclame opnemen in een warm land: bij voorkeur rond Kerst. Door verbondenheid met Unilever hadden we merken als Henkes Jenever en Pisang Ambon. In onze bureaula stond altijd wel een fles. Ik heb me ook suf gegeten aan borrelnootjes. Natuurlijk lunchten we uitgebreid en altijd buiten de deur. Bij café De Jungle in de buurt, zodat ze ons gemakkelijk konden bereiken, maar ook in sjieke sterrenrestaurants. Dat hoorde zo, vonden wij. Lintas was een traditioneel bureau met mannen in pakken. Wij waren de nieuwe generatie met bijbehorende salaris en arrogantie. Dat zie je op de foto. Fred droeg die dag een wit leren jasje en een grijze leren broek met daaronder rode schoenen. Als copywriter paste mij een slonzige stijl beter. Ik heb er ruim vier jaar gewerkt. Nadien gingen Fred en ik onze eigen weg binnen en buiten de reclamewereld, maar als vrienden hebben we nog altijd contact. Een jaar geleden kwam ik deze publiciteitsfoto tegen in een doos en dacht, die hoort in een kitscherig lijstje. Sindsdien staat de rondgeknipte foto in mijn boekenkast: precies op ooghoogte.”

U kunt zelf ook een foto insturen. Nuis en Van den Boogaard nemen contact op als uw foto ‘opnieuw’ gemaakt wordt. Stuur aan: opnieuweenfoto@gmail.com