Winst RTL daalt met 36 procent door dip reclame-inkomsten

RTL-topman Bert Habets. Foto Hollandse Hoogte/Jeroen oerlemans

Lagere advertentie-inkomsten hebben de winst van RTL Nederland in de eerst helft van dit jaar met 36 procent gedrukt. De omzet daalde met 10,7 procent naar 208 miljoen euro, mede doordat RTL zijn radiozenders Radio 538, Radio 10 Gold en Slam!FM afstootte. Dat liet het televisiebedrijf vanmiddag weten.

De verkoop van de radiozenders had ook invloed op de winst voor afschrijvingen. Die daalde mede daardoor naar 38 miljoen euro, schrijft persbureau Novum.

EK een van de boosdoeners

De inkomsten uit televisiecommercials daalden met een kwart. RTL wijt dat deels aan het EK voetbal in juni, dat veel kijkers en adverteerders wegtrok naar de NOS. RTL had tijdens het EK wel een goed bekeken voetbalprogramma met Wilfred Genée en Johan Derksen, maar bezat geen uitzendrechten van dat toernooi.

De daling van de reclame-inkomsten werd nog versterkt door de verslechterende advertentiemarkt. Ook ‘aanloopverliezen’ op investeringen in nieuwe digitale activiteiten hebben een hap uit de winst genomen, aldus RTL-topman Bert Habets. Wel is door die investeringen het aantal bezoekers van de RTL-websites op jaarbasis met 32 procent gestegen naar 17,3 miljoen per maand.