Mijn respect

Het kenmerk van oplichters is dat ze steeds brutaler worden. Je moet niet denken dat ze inbinden doordat je hun praktijken aan de kaak stelt.

De Volkskrant bracht een interessant verhaal over ‘beursgoeroe’ Allard de Stoppelaar, die tussen 2003 en 2008 ruim 150 welgestelde Nederlanders en een handjevol Zwitsers voor meer dan 15 miljoen euro benadeelde. Tot zijn slachtoffers behoren bekende Nederlanders als Hans Wiegel, schaker Hans Böhm, Hans Breukhoven van de Free Record Shop en Koos Hendriks van Snowworld. Sommigen gaven hem tonnen in beheer. Wiegel liet de krant weten dat hij zijn verlies al had genomen.

„Als jij bij mij belegt, heb ik je kapitaal binnen drie jaar verdubbeld”, zei De Stoppelaar tegen een vriend. Zelfs financieel deskundigen, zoals een directeur vanCoopers & Lybrand en een regiodirecteur van Fortis Bank Leiden, gingen met De Stoppelaar in zee. Veel slachtoffers hielden hun mond uit angst voor gezichtsverlies of een onderzoek door de fiscus. Böhm, eerder opgelicht door ‘tennisbelegger’ René van den Berg, zei over De Stoppelaar: „Ik hoor nog steeds dat hij alles gaat terugbetalen. Gelul natuurlijk.”

De Stoppelaar leefde zelf op grote voet in een schitterende villa aan het Meer van Genève. Hij zegt nu dat hij geen inkomen en vaste verblijfplaats meer heeft en mailde een van zijn slachtoffers: „Heb 3,5 jaar hard gewerkt. Aantoonbaar klote leven gehad. Dat verdient respect. Nadat ik je betaald heb, althans. En m’n kinderen en Tanja willen nu verdiende rust.”

Zoveel praatjes als je zoveel mensen hebt benadeeld – dat verdient inderdaad respect.

Zelf bezit ik te weinig om voor deze types interessant te zijn, cybercriminelen daarentegen doen niet neerbuigend over mijn bankrekening, ze tonen zich zelfs steeds geïnteresseerder. Ik krijg de ene na de andere mail van ze.

„Beste klant”, schrijven zij, „wij hebben uw betaling in goede orde ontvangen en op dit moment wordt zij verwerkt. De betaalgegevens moeten namelijk worden gecontroleerd. U wordt verzocht de betaalgegevens te controleren. Als de betaalgegevens juist zijn, wordt het geld nog vandaag bijgeschreven. Als u de betaalgegevens niet controleert, zal de betaling voor niet bekende tijd in de ‘bevroren’ toestand verkeren.” En of ik maar even op een linkje met paarsgetinte woordjes wilde drukken. Deze cyberboef ondertekende met ‘Afdeling Klantenservice van de Rabobank’.

Enkele dagen later gaf hij zich uit voor de ‘Afdeling Veiligheidsdienst van de Rabobank’. Hij liet me weten dat in verband met de vernieuwing van het veiligheidssysteem van de bank mijn rekening kan worden geblokkeerd. Hij verzocht me kennis te nemen van een lijst van wijzigingen, die zich pas zou ontvouwen als ik wat blauw afgedrukte woordjes wilde beroeren. „Deze wijzigingen zijn nodig om handige en veilige diensten via het Internet aan te kunnen bieden.”

Eerder heb ik de spot gedreven met het kreupele, mogelijk door een uitheemse taal beïnvloede Nederlands van de doorsnee cybercrimineel, maar ik moet ze nageven dat het erop vooruitgaat. Mijn respect. Zouden ze misschien hulp krijgen van Nederlanders die een centje willen bijverdienen?

Ik mis in hun mails nog een beetje het raffinement van de briljante oplichter, maar als ze zo doorgaan, weet ik nog wel een te koop staande villa aan het Meer van Genève voor ze. Ik beloof dit uiteraard namens de Afdeling Hypotheken van de Rabobank.