Het ING Journaal, met Nick Jue

Er is het echte journaal op televisie met de laatste jaren vaak slecht nieuws over banken. En er is het ING journaal van de bank zelf, zodat ook de positieve kanten eens wat aandacht krijgen.

Het ING journaal kwam gisteren voor de tweede keer uit. Een monotone vrouwenstem vertelt dat ING Nederland in de eerste helft van 2012 een „solide” winst heeft geboekt van 800 miljoen euro. Om er daarna aan toe te voegen dat zowel de inkomsten als de kosten van de bank daalden.

Een groot gedeelte van de uitzending gaat over de dienstverlening, die ING het afgelopen jaar verbeterd heeft. In het tijdperk van toenemende digitalisering is ruimte voor persoonlijke aandacht niet altijd vanzelfsprekend, vervolgt de vrouwenstem. „Toch heeft ING juist geïnvesteerd in persoonlijk contact.”

Daarna legt directeur ING Nederland Nick Jue – Rotterdam en Feyenoordfan – vanuit zijn werkkamer met het Ajax-stadion op de achtergrond uit hoe belangrijk ING contact met de klant vindt. Ook is er aandacht voor „maatschappelijke vlak” waarop ING „zeer actief” was. In een toelichting zegt Jue dat het journaal bedacht is omdat ze vaak veel vragen van klanten krijgen hoe de bank er voor staat. Dat kan ING in het eigen journaal zelf uitleggen.