Heineken is opeens tien keer groter in Azië

De strijd om de Aziatische bierbrouwer APB was kort en hevig, maar lijkt nu eindelijk in het voordeel van Heineken te zijn beslist.

Redacteur Financiën

Rotterdam. Mocht de familie Heineken dit najaar het traditionele Thaise bierfestival in Bangkok bezoeken dan is het onwaarschijnlijk dat zij vrolijk het glas zal heffen met Charoen Sirivadhanabhakdi.

De man met de ingewikkelde achternaam heeft het Nederlandse bierconcern zojuist zo’n 320 miljoen euro gekost. Sirivadhanabhakdi, met een door Forbes geschat vermogen van 5,5 miljard dollar de op een na rijkste man van Thailand, heeft met een uitgekiende investering Heineken gedwongen om meer geld neer te tellen voor de zo fel begeerde aankoop van het Aziatische APB.

De strijd om het in Singapore genoteerde Asian Pacific Breweries was ingewikkeld maar kort. Een maand geleden bood Heineken 50 Singapore dollar per aandeel voor de 40 procent van de APB-aandelen in handen van het Singaporese drankenconcern Fraser & Neave (F&N), waarmee het al sinds de jaren dertig een joint venture op de Aziatische markt vormde.

Omdat Heineken zelf al 42 procent in APB bezit, zou het bij een succesvol bod ruim 80 procent in handen krijgen. Volgens de lokale mededingingsregels zou Heineken daardoor zijn verplicht om een bod op het gehele concern uit te brengen. Daartoe was Heineken bereid, voor dezelfde prijs als het aan F&N bood. De totale investering zou omgerekend 4,9 miljard euro bedragen.

Maar de Thaise miljardair stak een stok tussen de spaken. Hij had kort vóór Heinekens bod met zijn investeringsmaatschappij Kindest Place Group zowel een belang genomen in APB als in F&N. Op 7 augustus bracht hij een concurrerend bod op een aanvullende 7 procent voor 55 dollar per aandeel.

Heineken bleef rustig, overlegde met F&N – dat al met Heinekens eerste aanbieding had ingestemd – en besloot vorige week om zowel F&N als de kleinere aandeelhouders in ABP definitief te paaien. De Nederlanders verhoogden het bod met 6 procent, tot 53 dollar per aandeel – wat tot een extra investering van omgerekend 320 miljoen leidt. Dat is lager dan het Thaise bod, maar omdat Heineken álle aandelen van APB wil inlijven en niet slechts een brokje van 7 procent, is het voor aandeelhouders toch aantrekkelijk. Ook voor Sirivadhanabhakdi, die ruim 110 miljoen euro verdient op het belang dat hij nog maar een maand geleden aanschafte.

Met de nu bijna voltooide aanschaf van APB zet Heineken een immense stap in zijn strategie: tot de grootste spelers behoren in alle markten waar het concern actief is – het liefst de nummer één of twee. Als Heineken na afronding van de deal 100 procent van APB bezit, mag het concern de resultaten ervan voortaan volledig meetellen. Dat levert zo’n 2 miljard euro extra omzet op. Dat is tien maal zoveel als de 216 miljoen euro die Heineken vorig jaar in de regio ‘Asia Pacific’ aan drank verkocht.

Strategisch gezien is Azië net als Afrika en de Amerika’s van steeds groter belang. Zeker ook omdat de winstgevendheid in opkomende markten aanmerkelijk hoger ligt. Ter illustratie: in West-Europa verkocht Heineken in het afgelopen half jaar ruim 21 miljoen hectoliter bier, waarmee een bruto winst 427 miljoen euro werd gehaald, omgerekend ruim 20 miljoen euro per miljoen hectoliter. In Azië werd 600.000 hectoliter bier afgezet. Daarmee verdiende het 88 miljoen euro: dat komt neer op bijna 147 miljoen per miljoen hectoliter.