Filefuik was kostbare blunder

De beslissing van de Raad van Korpschefs voorlopig geen ‘filefuik’ meer in te zetten om vluchtende automobilisten te stoppen, stemt tot voldoening. De politieleiding erkent daarmee dat het beleid tot nu toe onjuist was. Dat kwam neer op de andere kant uitkijken en de voor andere weggebruikers potentieel fatale beslissing over te laten aan de agent op straat. De Utrechtse korpschef Miriam Barendse zei gisteren in het NOS Journaal dat de politie wekelijks besluit om „bruggen open te zetten” of het verkeer vast te laten lopen, om vluchtende auto’s tot stoppen te dwingen. Dit is dus een belangrijke politietactiek.

Vorig jaar oktober kostte zo’n operationele beslissing op de A2 bij Abcoude het leven aan de laatste weggebruiker die voor de file remde. Hij werd doodgereden door de verdachte, die met een snelheid van 157 kilometer op hem inreed. Het Openbaar Ministerie kwam gisteren na langdurig onderzoek tot de voor de hand liggende conclusie dat deze methode disproportioneel was. Het ging om diefstal van benzine, valse kentekenplaten, opzettelijk aanrijden van politieauto’s en weigeren te stoppen. Niet ernstig genoeg om er onwetende burgers als wegversperring voor te gebruiken.

De beslissing van het OM hieraan voor de agenten geen strafrechtelijke consequenties te verbinden, kan worden gebillijkt. Ongetwijfeld handelde de verkeerspolitie te goeder trouw en binnen gegroeide praktijknormen. Of de familie van het slachtoffer ook tevreden is, moet worden afgewacht. Er is bezwaar tegen het sepot bij het gerechtshof mogelijk. De volmondige erkenning van het parket dat de politie ‘fout’ handelde, houdt ook een erkenning van aansprakelijkheid in. De Utrechtse politie moet zich voorbereiden op het betalen van schadevergoeding. Een kostbare misser dus. Ook de Raad van Korpschefs is door dit oordeel in gebreke gesteld. Het publieke ‘advies’ van het OM aan de korpschefs om voor deze aanhoudingstactiek richtlijnen op te stellen is feitelijk een tik op de vingers. Die richtlijnen hadden er allang moeten zijn – en ook kunnen zijn. Adviezen en rapporten uit de jaren negentig over escalatietactiek liggen al jaren onbenut klaar.

Terzijde zij hier nogmaals opgemerkt dat tanken zonder betalen, een bron van de ellende, elders in de wereld vaak onmogelijk is. Namelijk door de automobilist vooruit te laten betalen alvorens de pomp bediend kan worden. Dergelijke eenvoudige preventie kan veel schade voorkomen. Dat scheelt files, en kennelijk ook openstaande bruggen.