Debussy op zijn Franst

Alexei Lubimov (piano): Claude Debussy, Préludes

klassiek

Vrijwel elke moderne concertpianist speelt op een Steinway. En wat kun je anders, want in concertzalen vind je bijna nooit een ander merk, laat staan een instrument uit andere tijden. Het resultaat: piano’s klinken haast altijd hetzelfde.

De avontuurlijke Russische pianist Alexei Lubimov (1944) is wars van deze eenheidsworst en koos ervoor Debussy’s Préludes (1909-1912) op een Bechstein uit 1925 en een oude Steinway uit 1913 op te nemen. Niet om ‘correct’ of ‘authentiek’ te zijn, maar enkel om de rijke en verrassende klank. Het resultaat is ernaar. De ongekende transparantie van beide instrumenten laat Debussy lichter en Franser klinken dan we gewend zijn. Zelfs in de majestueuze akkoordformaties uit La cathédrale engloutie kun je alle noten nog onderscheiden. Ook in de bewerking voor twee piano’s van de Trois Nocturnes, samen met pianist Alexei Zuev, wordt de klank nooit troebel of zwaar.

Alleen om deze reden is deze opname al meer dan de moeite waard. Daar komt Lubimovs spontane, beeldende spel nog bij, dat de creatieve sfeer van de vroege twintigste eeuw volop tot leven brengt.