'Chaos op spoor door probleem Maasvlakte'

Steven Derix

Door problemen met een veiligheidssysteem hebben zich de afgelopen weken onveilige situaties voorgedaan op een rangeerterrein op de Maasvlakte. In juni kwam het er bijna tot een aanrijding. Noodmaatregelen om de veiligheid te herstellen zorgen inmiddels voor lange wachttijden voor vervoerders.

In mei bleek dat op het spooremplacement Maashaven West het veiligheidssysteem ‘Jade’ niet goed werkte, waardoor sommige diesellocomotieven niet werden gesignaleerd. Daardoor verdwenen ze enkele malen van de schermen van de verkeersleiding. Op 25 juni leidde dat bijna tot een aanrijding, toen een machinist ineens stilstaande wagons op het spoor voor hem zag, terwijl het sein op groen stond.

In een reactie op de problemen heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) inmiddels twee ‘veiligheidswaarschuwingen’ afgegeven. Locomotieven van het type G2000 en G1206 mogen sinds 10 juni niet meer zelfstandig over het spoor rijden, maar moeten altijd zijn voorzien van een wagon, waardoor ze beter worden gedetecteerd. Op 27 juni werd de maatregel verder aangescherpt, toen bleek dat twee losse wagons eveneens van de ‘radar’ waren verdwenen. Op Maasvlakte West mogen losse wagons alleen nog worden opgesteld in combinaties langer dan driehonderd meter.

De maatregelen leiden tot grote problemen voor goederenvervoerders, zo zegt Mark Remie van het spoorbedrijf Raillogix. Door de veiligheidswaarschuwingen is het rangeren nu een stuk ingewikkelder geworden. „Iedere treinbeweging duurt 10 à 15 procent langer dan normaal”, zegt Remie. „Daardoor ontstaan er lange wachttijden.” Remie spreekt van een „chaos” op het goederenspoor.

Keyrail, de spoorbeheerder op de Betuweroute en havenspoorlijn, heeft inmiddels zijn excuses aangeboden aan de spoorvervoerders. „Keyrail betreurt de situatie en is zich terdege bewust van de grote impact op het operationele proces van zijn klanten”, zo schreef het bedrijf op 27 juni. In antwoord op vragen van deze krant meldt Keyrail echter dat „alle treinen nog steeds kunnen worden afgewikkeld” en dat er „geen vertraging” is ontstaan.

De problemen worden waarschijnlijk veroorzaakt door roestvorming. De afgelopen periode zijn verschillende delen van de spoorstaven uit het spoor gezaagd en onderzocht in een laboratorium. Volgens spoorbeheerder ProRail, die technische bijstand biedt, is inmiddels gebleken dat er een „roest- en vuillaag” op de rails zit. Volgens ProRail zal een speciale ‘slijptrein’ de rails op de Maasvlakte gaan schoonmaken. Hoe de roestvorming kon ontstaan, is nog niet duidelijk. Het ‘ontroesten’ is een taak van Keyrail.