Beelden Maillol in Kunsthal zouden vals zijn

De erven Maillol hebben het werk van de Franse beeldhouwer Aristide Maillol (1861-1944) vervalst, door bronzen beelden met valse merktekens te gieten. Dit zeggen de Duitse kunsthistorica Ursel Berger en de Nederlandse kunsthistoricus Arie Hartog vandaag in deze krant.

Volgens de kunsthistorici heeft Sotheby’s New York in mei een vervalst bronzen beeldje van Maillol, Petite Nuit, verkocht voor 291.000 euro. Zij zeggen dat ook op de grote Maillol-expositie in de Rotterdamse Kunsthal, vanaf 15 september, niet-authentieke beelden van Maillol te zien zijn. Sotheby’s New York en de Kunsthal verklaren de echtheid van de beelden niet in twijfel te trekken. Ze beroepen zich op authenticiteitsverklaringen van Olivier Lorquin, directeur van het Musée Maillol in Parijs.

Namens de erven Maillol noemt Lorquin de aantijgingen „onzin” en ongegronde „schadelijke geruchten”.

Volgens Berger en Hartog hebben de erven Maillol, met name Maillols model (en moeder van Lorquin) Dina Vierny (1919-2009) bronzen beelden van Maillol laten gieten met een vervalst signatuurmerk van de Franse bronsgieterij A. Bingen en F. Costenoble, met de foute aanduiding Fondeur, in plaats van Fondeurs. De suggestie zou daarmee gewekt worden dat de beelden, zoals Petite Nuit, nog tijdens Maillols leven gegoten zouden zijn. Berger schat dat er zo’n 200 vervalste Maillols op de markt zijn gebracht.

Olivier Lorquin verwerpt alle beschuldigingen: „Wij als erven, en mijn moeder Dina Vierny, willen de artistieke erfenis van Maillol juist beschermen. Wij maken legitieme postume afgietsels, geen vervalsingen. De omstreden fondeur-signatuur wordt in een standaardwerk als echt aangemerkt.” Berger zegt dat de auteur van dit Franse standaardwerk, Elisabeth Lebon, in een erratum die signatuur weer als onecht aanmerkt.