AH voelt naweeën falend Oranje - cijfers tweede kwartaal ‘zwak’

Albert Heijn heeft in het tweede kwartaal van dit jaar tegenvallende resultaten geboekt. AH voelde het effect van prijsverlagingen en de promotiecampagne rond het EK voetbal viel door slechte prestaties van Oranje in het water. Doordat de Amerikaanse activiteiten van Ahold wel goed presteerden, boekte het concern wel een winststijging.

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Daarin zijn Oranje of de cijfers van Albert Heijn geen uitzondering. Foto Flickr / FaceMePLS

De ronduit beroerde prestaties van Oranje op het EK voetbal deden niet alleen de voetbalsupporter, maar ook Albert Heijn pijn. In het tweede kwartaal van dit jaar viel de promotiecampagne rond Euro 2012 in het water en voelde de supermarktketen ook nog eens het effect van prijsverlagingen. De prestaties van AH zijn hierdoor “zwak”.

Doordat de Amerikaanse activiteiten van Ahold wel goed presteerden, boekte het concern wel een winststijging. Dat blijkt uit de vanochtend gepubliceerde tweedekwartaalcijfers. De brutowinst van Ahold steeg in de Verenigde Staten met liefst een kwart. In Nederland werd echter bijna negen procent minder winst behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. In totaal steeg de brutowinst van Ahold met twaalf procent naar 346 miljoen euro.

Paashaas was wél goed voor de omzet

Waar de marge die Ahold in de VS op zijn producten verdient steeg, daalde die juist in Nederland. De marges van Albert Heijn blijven met 5,4 procent nog wel relatief hoog. Ahold-topman Dick Boer noemde de resultaten van AH in een toelichting op de cijfers “zwak”.

De omzet van Ahold steeg met bijna twaalf procent naar 7,7 miljard euro. Gecorrigeerd voor de sterke dollar steeg de omzet met 3,9 procent. De omzet kreeg een duwtje dankzij Pasen, dat dit jaar in het tweede kwartaal viel.

In Nederland nam de omzet dankzij de overname van bol.com met 5,3 procent toe. Exclusief die webwinkel groeide de omzet echter slechts met een magere anderhalf procent. Toch wist Albert Heijn naar eigen zeggen wel iets aan marktaandeel te winnen.