Zoveel talent en toch zo slap

The Watch. Regie: Akiva Schaffer. Met: Ben Stiller, Vince Vaughn, Jonah Hill, Richard Ayoade. In: 64 bioscopen.

Als een filmpersonage al meteen tijdens de openingsbeelden van een film, waarin met een vette knipoog naar Star Trek de planeten op de toeschouwer af suizen, zegt absoluut niet geïnteresseerd te zijn in wat er ver weg in het universum aan de hand is, dan kun je er donder op zeggen dat een of andere buitenaards wezen nog eens verhaal komt halen.

Zo’n film is The Watch. Hij begint als een melige komedie over vier mannen die na een raadselachtige moord in de plaatselijke supermarkt ( 'You can’t kill someone and take their skin, that’s not cool') een burgerwacht opzetten, en ontaardt in een seksistische kakofonie over orgies en aliens.

Want hoe kan een film met vier geweldige komieken in de hoofdrollen (Richard Ayoade kennen we vooral als de regisseur van Submarine) uiteindelijk zo slap en zeikerig zijn? Is het omdat hij zich zo af en toe te buiten gaat aan serieuze gesprekken over onvruchtbaarheid (de serieuze toon) of omdat elke piemelgrap uit het boekje erin is uitgemolken (de komische toon)? Of gaat het gewoon niet samen? Misschien nog wel in afleveringen van het satirische sketchprogramma Saturday Night Live, waar regisseur Akiva Schaffer zijn sporen verdiende. Maar niet in een film. Want om te ontroeren moet je meer in huis hebben dan een reeks losse sketches. Wat ook niet geholpen zal hebben is dat de film al ruim zeven jaar op de bureaus van Hollywoods herschrijvers heeft gelegen. En dat de titel nog dit jaar van Neigbourhood Watch in The Watch werd veranderd, na de geruchtmakende dodelijke schietpartij in Florida, waarbij een burgerwacht betrokken was. Dat zegt wel iets over de lafhartige houding van de studio in het hele project.