Voorlopig laatste overname Heineken

De strijd om de Aziatische bierbrouwer APB was kort en hevig, maar lijkt nu in het voordeel van Heineken te zijn beslist. Hogere marges maakt de Aziatische biermarkt aantrekkelijk.

Mocht de familie Heineken dit najaar het traditionele Thaise bierfestival in Bangkok bezoeken dan is het onwaarschijnlijk dat zij vrolijk het glas zal heffen met Charoen Sirivadhanabhakdi.

De man met de ingewikkelde achternaam heeft het Nederlandse bierconcern zojuist zo’n 320 miljoen euro gekost. Sirivadhanabhakdi, met een door Forbes geschat vermogen van 5,5 miljard dollar de op een na rijkste man van Thailand, heeft met een uitgekiende investering Heineken gedwongen om meer geld neer te tellen voor de zo fel begeerde aankoop van het Aziatische APB.

De strijd om het in Singapore genoteerde Asian Pacific Breweries was ingewikkeld maar kort. Een maand geleden bood Heineken 50 Singapore dollar per aandeel voor de 40 procent van de APB-aandelen in handen van het Singaporese drankenconcern Fraser & Neave (F&N), waarmee het al sinds de jaren dertig een joint venture op de Aziatische markt vormde.

Omdat Heineken zelf al 42 procent in APB bezit, zou het bij een succesvol bod ruim 80 procent in handen krijgen. Volgens de lokale mededingingsregels zou Heineken daardoor zijn verplicht om een bod op het gehele concern uit te brengen. Daartoe was Heineken bereid, voor dezelfde prijs als het aan F&N bood. De totale investering zou omgerekend 4,9 miljard euro bedragen.

Maar de Thaise miljardair stak een stok tussen de spaken. Hij had kort vóór Heinekens bod met zijn investeringsmaatschappij Kindest Place Group zowel een belang genomen in APB als in F&N. Op 7 augustus bracht hij een concurrerend bod op een aanvullende 7 procent voor 55 dollar per aandeel.

Heineken bleef rustig, overlegde met F&N – dat al met Heinekens eerste aanbieding had ingestemd – en besloot vorige week om zowel F&N als de kleinere aandeelhouders in ABP definitief te paaien. De Nederlanders verhoogden het bod met 6 procent, tot 53 dollar per aandeel – wat tot een extra investering van omgerekend 320 miljoen leidt. Dat is lager dan het Thaise bod, maar omdat Heineken álle aandelen van APB wil inlijven en niet slechts een brokje van 7 procent, is het voor aandeelhouders toch aantrekkelijk. Ook voor Sirivadhanabhakdi, die ruim 110 miljoen euro verdient op het belang dat hij nog maar een maand geleden aanschafte.

Met de nu bijna voltooide aanschaf van APB zet Heineken een immense stap in zijn strategie: tot de grootste spelers behoren in alle markten waar het concern actief is – het liefst de nummer één of twee. Als Heineken na afronding van de deal, 100 procent van APB bezit, mag het concern de resultaten ervan voortaan volledig meetellen. Dat levert zo’n 2 miljard euro extra omzet op. Dat is tien maal zoveel als de 216 miljoen euro die Heineken vorig jaar in de regio ‘Asia Pacific’ aan drank verkocht.

Strategisch gezien is Azië, net als Afrika en de Amerika’s van steeds groter belang. Terwijl de West-Europese bierconsumptie al jaren afneemt, zit er veel groei in de opkomende economieën. Dat bleek vanochtend weer uit de resultaten over de eerste helft van 2012: het volume in West-Europa daalde, dat in alle andere regio’s steeg. Vandaar Heinekens belangstelling voor Brazilië, Mexico, India, en Indonesië.

Zeker ook omdat de winstgevendheid in opkomende markten aanmerkelijk hoger ligt. Ter illustratie: in West-Europa verkocht Heineken in het afgelopen half jaar ruim 21 miljoen hectoliter bier, waarmee een bruto winst 427 miljoen euro werd gehaald, omgerekend ruim 20 miljoen euro per miljoen hectoliter. In Azië werd 600.000 hectoliter bier afgezet. Daarmee verdiende het 88 miljoen euro: dat komt neer op bijna 147 miljoen per miljoen hectoliter.

Na het mislopen vorig jaar van een grote overname in Brazilië – brouwerij Schincariol kwam in handen van de Japanse concurrent Kirin – is het voor bestuursvoorzitter Jean François van Boxmeer belangrijk dat de acquisitie in Azië lukt. Het zal voorlopig zijn laatste grote deal zijn. Het bod van 5,2 miljard euro wordt volledig in contanten gedaan, deels uit een recente obligatielening, deels uit (nieuwe) bankleningen. De maximaal gewenste schuldenberg is daarmee bereikt; die zal nu weer moeten worden afgebouwd.

De vorige miljardenovername, die van het Mexicaanse Femsa uit 2010, werd voldaan in aandelen. Ook daar zit bij Heineken een limiet. De familie Heineken wil altijd de controle op het door voorvader Gerard gestichte concern houden. Na de Femsa-deal verwaterde het indirecte familiebelang tot net boven de 50 procent. Daarna kocht dochter Charlene de Carvalho-Heineken kocht vervolgens voor zo’n 100 miljoen aan aandelen bij om het controlerende belang op peil te houden.