Heineken klaar met biedingsspel en gaat voor alle aandelen brouwer Tiger Beer

Een bevoorrader ontdoet zich van zijn lading Heineken en Tiger bij een kroeg in Singapore. Foto AP / Wong Maye-E

Heineken heeft een bod gedaan op alle aandelen in Asia Pacific Breweries (APB), de brouwer van Tiger Beer. De Amsterdamse brouwer wil 53 Singaporese dollar per aandeel betalen. Heineken heeft zijn belang in APB deze week alvast met 2,7 procent vergroot tot 44,5. Dat maakte Heineken vanochtend bekend, aldus Novum Nieuws.

Heineken heeft al een belang van bijna 42 procent in APB. De brouwer heeft met het Singaporese Fraser & Neave (F&N) overeenstemming bereikt over de overname van het belang van deze brouwer in APB, eveneens voor 53 Singaporse dollar per aandeel. Na afronding van die deal, die nog goedgekeurd moet worden door de aandeelhouders van F&N, heeft Heineken ruim 84 procent van de aandelen in handen.

De resterende zestien procent, die Heineken nu ook in handen wil krijgen, is onder meer in handen van de rivaal van Heineken in de biedingsstrijd, Thai Beverage, en de Japanse brouwer Kirin.

ABP sleutel tot groeiende markt Azië

Heineken wil dolgraag een groter marktaandeel op de Aziatische biermarkt. Daar zit de toekomstige groei. In Europa en Noord-Amerika zal de komende decennia niet heel veel meer bier worden gedronken. In Azië daarentegen zal de bierconsumptie de komende tijd stevig groeien. Maar dat zien Aziatische brouwerijen en investeerders natuurlijk ook.

“APB is Heineken’s sleutel tot Zuidoost-Azië, waar enkele van de snelst groeiende biermarkten zitten. APB heeft bijna 70 procent van de Indonesische markt in handen. Met de merken Heineken, Tiger en Larue is het de nummer twee in Vietnam, waar bieranalisten van het Britse Plato Logic verwachten dat het biervolume tot 2020 met 7 procent per jaar zal groeien. In Cambodja (voorspelde groei van 8,3 procent per jaar) heeft het een derde van de markt. Alleen in China met zijn gigantische bierpotentieel zit het bedrijf nauwelijks. In India heeft Heineken al een ander bedrijf.” - NRC-correspondente Elske Schouten.

Eerder deze maand dacht Heineken APB al in handen te hebben gekregen. Maar toen kwam er plotseling nog concurrentie in de biedingsstrijd opzetten van een bedrijf met de naam Kindest Place Group, dat ook al deels eigenaar is van APB.

Azië en Amerika redden winst eerste half jaar 2012

Heineken heeft in het eerste halfjaar van 2012 een hogere omzet en winst geboekt doordat het meer bier verkocht en kostenstijgingen kon doorberekenen. Dat blijkt uit de vanochtend gepubliceerde halfjaarcijfers van het bedrijf.

In de eerste jaarhelft steeg de omzet van Heineken op jaarbasis met vijf procent naar 8,78 miljard euro. De nettowinst nam met 1,6 procent toe naar 705 miljoen euro. Heineken verkocht 3,8 procent meer bier. Heineken dankte zijn groei aan de gestegen omzet in Azië en Amerika. Heineken verwacht voorlopig geen herstel in Europa. Daar is de bierconsumptie wat ingezakt vanwege de eurocrisis en de kille lente.