Elke Griekse buurt heeft nu een kebabzaak én een fietswinkel

Caption: Music saleswoman Elena Koniaraki, 39, rides her bicycle between taxis at a central street in Athens July 10, 2012. In austerity Greece, the once lowly bike is winning new fans every day, from middle-aged commuters who relied on their cars to those who poked fun at former Prime minister George Papandreou's perchant for cycling as not being macho enough. Picture taken July 10, 2012. REUTERS/Yorgos Karahalis (GREECE - Tags: SOCIETY TRANSPORT BUSINESS) Muziekverkoper Elena Koniaraki (39) op haar fiets in Athene, zij verruilde de dure auto tijdens de crisis voor het goedkopere vervoersmiddel. Foto Reuters / Yorgos Karahalis

Het is crisis in Griekenland voor iedereen, behalve voor fietsenmakers en -verkopers. Steeds meer Grieken verruilen de dure auto voor de goedkopere fiets.

Voordat de Griekse economie in het slop raakte werd er nog neergekeken op de armoedzaaierige en gevaarlijke fiets, maar nu een op de vijf Grieken werkloos is, piepen mensen wel anders. Het aantal auto’s op de Griekse snelwegen is afgelopen jaar met 40 procent gedaald en werden wel meer dan 200.000 fietsen verkocht.

En daar profiteren mensen als Giorgos Vogiatzis van. De fietsenmaker en voormalig nationaal wielrenner heeft zijn jaarlijkse aantal verkochte van veertig in zeer korte tijd naar 350 zien schieten. “Er is geen geld meer voor luxe”, vertelt Vogiatzis aan persbureau Reuters. Dus de auto gaat de deur uit.

Fietsenwinkels schieten ook als paddestoelen uit de grond nu Grieken soberder moeten leven. “Elke buurt heeft een fietszaak, net zoals iedere wijk een kebabzaak heeft”, aldus Vogiatzis. Een korte reportage van de NOS:

Lees het uitgebreide Reuters-artikel hier.