Deegwaren van Tingyi ongevoelig voor tragere groei

De recente resultaten van Chinese producenten van consumentenartikelen zijn grotendeels teleurstellend geweest. Een vertragende Chinese economie heeft zowel de fabrikanten van luxegoederen als die van doorsneeproducten getroffen. De consumenten worden zuiniger, zelfs als het gaat om eenvoudige dingen als frisdrank en deegwaren.

In dit klimaat hebben de goede cijfers over het eerste halfjaar van Tingyi beleggers aangenaam verrast. De aandelenkoers is met ruim 7 procent gestegen, dankzij een gezonde omzet- en winstgroei.

In de eerste helft van het jaar waren de verkopen van deegwaren 16 procent hoger dan een jaar geleden. Het op de markt brengen van nieuwe producten heeft geholpen. Ting-yi kopieerde een populair product van zijn kleinere concurrent Uni President, eveneens afkomstig van Taiwan.

Daardoor werd een belangrijk gat in het aanbod van Tingyi opgevuld. Het aandeel van Tingyi op de Chinese deegwarenmarkt bedroeg in juni 44 procent qua volume en een verbluffende 57 procent qua waarde, aldus marktonderzoeker AC Nielsen.

Een nieuw, veelomvattend samenwerkingsverband met PepsiCo heeft de positie van Tingyi op de minder snel groeiende en zeer fel bevochten Chinese drankenmarkt verstevigd. De mix van PepsiCo’s merken – zoals het vruchtensap van Tropicana – en Tingyi’s sterke detailhandelskanalen heeft goed uitgepakt.

Het marktaandeel van Tingyi in aangelengde vruchtensappen is naar 30 procent gestegen, waardoor de firma marktleider is geworden in een segment dat nog steeds betrekkelijk snel groeit.

Lagere grondstoffenprijzen helpen de winststijging van 24 procent over het eerste halfjaar verklaren. Hoewel recente droogtes veel grondstoffenprijzen weer omhoog hebben gedreven, zijn een paar van de voornaamste basiskosten van Tingyi gedaald.

De prijzen van palmolie en suiker zijn respectievelijk 14 en 11 procent gedaald, terwijl de materiaalkosten voor flessen eveneens zijn afgenomen en wel met 21 procent, aldus zakenbank Morgan Stanley in een analyse van de sector.

Toch is het lot van Tingyi zeer nauw verbonden met de algehele conditie van de Chinese economie. De op één na grootste economie ter wereld vertoont nog steeds weinig tekenen van een snel herstel. Maar te zijner tijd zal het bedrijf ook met zijn markt moeten zien mee te groeien.

De zich steeds meer van gezondheidszaken bewust wordende klanten zullen waarschijnlijk van deegwaren en koolzuurhoudende frisdrankjes willen overstappen op kwalitatief betere producten. Maar tot nu toe heeft Tingyi weinig last gehad van de vertraging van de Chinese consumptiegroei.

Vertaling Menno Grootveld