C&A: onbewust koploper van de Duitse dirndl-trend

De dirndl was in de negentiende eeuw een jurk die door dienstbodes gedragen werd in Zuid-Duitsland en Oostenrijk. De mode werd door de elite overgenomen. Rijke vrouwen trokken de landelijke kleding aan tijdens bezoekjes aan hun buitenverblijf. Na de Eerste Wereldoorlog was de luchtige zomerjurk opnieuw populair omdat hij goedkoop was.

Tegenwoordig dragen vrouwen de jurken met een ingesnoerd bovenlijf en opvallende decolleté vooral op jaarmarkten en festivals. De dirndl is dé outfit voor het traditionele Oktoberfest. Een weetje: dit grootste bierfestijn ter wereld met ruim zes miljoen bezoekers werd in 1810 gehouden ter ere van het huwelijk van prinses Theresia van Saksen-Hildburghausen en kroonprins Lodewijk van Beieren. De mannen gaan in Lederhosen met vilten hoed.

Nog een weetje: met de dirndl kan je als vrouw laten zien of je beschikbaar bent. Als de vrouw de sleep aan de rechterkant vastbindt is ze getrouwd, als ze hem links draagt, is ze vrijgezel. Aan de voorkant betekent: maagd. Aan de achterkant: weduwe.

De kleding is niet alleen te koop bij speciaalzaken of feestwinkels. Onder het kopje Landhaus & Trachten verkoopt C&A via de Duitse webshop ruim honderd dirndl-jurken in vrolijke kleuren. Met alle accessoires die erbij horen: een blouse, rokjes, schoenen en push-up bh. Voor baby’s zijn er kleine varianten van de jurk. Voor de mannen is er de lederhose met een bijpassende blouse en schoenen.

C&A bedient niet alleen de Duitse markt. De modeketen is (waarschijnlijk onbewust) misschien wel koploper van een nieuwe trend. Want ook hippe designers hebben de dirndl (her)ontdekt. Neem de Duitse styliste Lola Paltinger (die in de leer ging bij Vivienne Westwood en H&M) met haar drie dirndl-labels: Lollipop & Alpenrock, Happy Heidi en Himmelblau. Maar ook Susanne Spatt, Ophelia Blaimer en Daniel Fendler maken couture dirndls. De jurken van dure stoffen, bekleed met sjieke sieraden, kosten een paar duizend euro. Dan bij je bij C&A voor honderd euro goedkoper uit.