Perfect voor bij deze hitte

DANCE

Four Tet

Het album Pink verschijnt deze maand bij Output Records

De warmte was terug te horen in de muziek zaterdag. Een regenwoud, daar deed het elektronische geklingelklangel van de Britse producer Four Tet, gekleed in vrolijk felgeel shirt, nog het meest aan denken. De vogelluiden en steel drums die Kieran Hebden, zoals hij eigenlijk heet, uit zijn laptop toverde waren een perfecte match met het tropische weer.

Hebden staat bekend als producer van ‘intelligentere’ elektronische muziek. Eerder werk, zoals de remix van ‘A Joy’, kenmerkt zich door snippets, bliepjes en soms onnavolgbare watervallen van klankpatronen die als knikkers uit je boxen rollen.

Niet altijd even toegankelijk, maar wel vernieuwend. Types als producer en gepromoveerd wiskundige Caribou, met wie hij eerder ‘Pinnacles/YeYe’ maakte en die ook terug is te horen op zijn nieuwe album Pink, lopen met hem weg.

Later werk zoals ‘Mmoth’, het nummer dat hij maakte met Burial, gaat meer richting dromerige techhouse. Live verrast Four Tet aangenaam door muziek te produceren die meer dan toegankelijk is, zonder in te boeten aan inventiviteit.

Het publiek, bevangen door de hitte in de Bravo-tent, is eerst moeilijk in beweging te krijgen. Beveiligingsmedewerkers knijpen sponzen leeg boven verhitte hoofden aan de rand van het podium. Voorzichtig deinen de glanzende bovenlijven mee op de rewinds van windvangers en muziekdoosklanken waarmee Heden begint. Na enkele minuten komen staccato computerdrums het geklangel versterken. Ze geven het publiek de energie terug die het mist. En pas na vijftien minuten brengt Hebden de bas erin. Dan veranderend de glanzende lijven zee in een dansende massa. Hebden varieert met elektrovonkjes, afwijkende ritmes en stromende synths, om altijd weer terug te komen bij die lome diepe bas. Hij weet precies hoe je een publiek moet bespelen op een warme dag als deze: langzaam aan.