TMG laat winstdoel varen wegens daling advertentie-inkomsten

De Telegraaf Media Groep laat het winstdoel voor dit jaar varen wegens de economische onzekerheid en dalende advertentie-inkomsten. Foto Hollandse Hoogte / Elmer van der Marel

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft vanwege de onzekere economie het winstdoel voor het gehele jaar losgelaten. In het tweede kwartaal behaalde het mediabedrijf een 41 procent lagere nettowinst op een 1,8 procent lagere omzet.

De omzet over het tweede kwartaal bedroeg 144,3 miljoen euro, tegen 147 miljoen euro in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, blijkt uit vanochtend gepubliceerde cijfers van het bedrijf achter De Telegraaf, Hyves en Sky Radio. De inkomsten uit de oplage stegen met 7,3 procent, maar dat kwam vooral door de aankoop van een Franse puzzeluitgever.

Grote daling advertentie-inkomsten papieren uitgaven

De advertentie-inkomsten daalden met 12,3 procent. Bij de papieren uitgaven, vooral bij de huis-aan-aan-huisbladen, was de daling met 15,7 procent nog groter. Bij radio wist TMG juist 3,9 procent meer inkomsten uit reclames te halen.

Het nettoresultaat van TMG over de maanden april, mei en juni kwam uit op 7,2 miljoen euro, tegen 12,2 miljoen vorig jaar. De operationele winst daalde van 19,2 miljoen vorig jaar naar negen miljoen euro nu. De winstmarge voor TMG kwam hiermee uit op 6,3 procent, tegen 13,1 procent over vorig jaar.

’2012 overgangsjaar door investeringen in online uitgaven’

TMG had aangekondigd dat vanwege de vorig jaar aangekondigde reorganisatie de operationele winst twintig procent lager zou uitkomen op vijftig miljoen euro over het gehele jaar. Het mediabedrijf geeft nu helemaal geen verwachting meer af, gezien de lage advertentie-inkomsten en de economische onzekerheid. Over de eerste twee kwartalen kwam de operationele winst opgeteld uit op 16,5 miljoen euro.

TMG beschouwt 2012 als een overgangsjaar, schrijft persbureau Novum. Het bedrijf investeert momenteel in schaalgrootte bij online, groei bij de printtak en integratie van de verschillende radiozenders. De kostenbesparingen die hiermee gepaard moeten in 2016 ongeveer zeventig miljoen euro bedragen. Het bedrijf wil dat jaar bovendien weer een EBITDA-winst maken van 120 miljoen euro per jaar.