Soevereine Hermus leidt zwierig NJO

Klassiek

National Jeugd Orkest Gehoord: 16/8 Orpheus Apeldoorn, Hh: 17/8 De Vereeniging, Nijmegen; 18/8 Musis Sacrum, Arnhem; 19/8 Lowlands/ Orpheus Apeldoorn. ****

Voor het moderne concertpubliek gaapt er een kloof tussen kunst en amusement. Vandaar dat componisten die goed zijn in beide vaak maar moeilijk carrière maken.

De Oostenrijks-Amerikaanse componist Erich Korngold (1897-1957) schreef beroemde filmmuziek voor klassieke producties als Captain Blood (1935) en The Adventures of Robin Hood (1938). Dat hij ook als ‘serieus’ componist briljant was, wordt daarom vaak vergeten. Alleen zijn Vioolconcert (1945)wordt regelmatig uitgevoerd.

Violiste Emmy Storms (1988), Young Artist in Residence van de Gelderse muziekzomer, is dit stuk op het lijf geschreven. Met onbevangen, zwierige frasen wist zij het evocatieve karakter fraai te verklanken. Slechts een toets van warmbloedigheid leek haar spel soms te ontberen.

Zeer overtuigend was ook het optreden van Antony Hermus (1973), zonder twijfel één van Nederlands grootste dirigeertalenten. Met een persoonlijke, uiterst expressieve slagtechniek wist hij de jonge orkestleden op het puntje van hun stoel te krijgen. Dat hij pas drie dagen eerder uit Taiwan overvloog was aan zijn soevereine optreden niet te merken.

Zoals bij veel jeugdorkesten blijven ook bij het NJO de expressiemogelijkheden enigszins beperkt. Het orkest maakte indruk waar het kon ‘uitpakken,’ zoals in Tybalts dood uit Prokofjev’s Romeo en Julia (1935). Maar in het pianobereik werd de expressie door korte spanningsbogen en stroeve overgangen nog vaak enigszins geschaad.

Elan heeft het orkest echter zeker, zoals een spontane ovatie bewees. Aan z’n korte tournee, die zondag ook Lowlands aandoet, begint het dan ook terecht vol goede moed.