Niet meer de deur uit voor postzegels, frankeren kan per telefoon

Heeft de postzegel zijn langste tijd gehad? Vanaf volgend jaar kunnen brieven ook gefrankeerd worden met een ‘zegelcode’, te betalen en te ontvangen per app op de smartphone. Die code schrijf je vervolgens op enveloppe of kaart. Moderne sorteermachines kunnen de handgeschreven codes automatisch lezen.

PostNL overweegt de zegelcode ook aan te gaan bieden via sms, zodat eveneens kan worden betaald met een gewone mobiel. Met de code hoopt PostNL de teruglopende omzet op te krikken. Volgens het postbedrijf heeft zo’n 20 procent van de klanten geen postzegel bij de hand, als ze die nodig hebben. Sinds enige jaren bestaat de mogelijkheid om portokosten online te betalen, waarna de postzegels thuis kunnen worden geprint. De zegelcode gaat een stap verder dan deze ‘digitale postzegel’, zegt een woordvoerder. „Maar de gewone zegel blijft bestaan. Dit is een aanvulling.”

De postmarkt in Nederland krimpt. PostNL maakt alleen nog winst met pakketten en zakelijke post. Op grond van de Postwet is PostNL gehouden aan bepalingen over de postzegelprijs, een geregelde bezorging en de hoeveelheid brievenbussen. Commercieel directeur Ger Jacobs pleit voor versoepeling van de regels. „De Postwet is volledig achterhaald”, zegt hij in deze krant.

Postmarkt bestaat niet: pagina 21