Het is zover: internet in de auto

Automerken leveren modellen met internet of komen daar heel binnenkort mee. Onveilig? Valt mee.

Medewerker Technologie

‘U bereikt uw bestemming over vijfhonderd meter. Wilt u een foto zien van de voorgevel?’

Navigatie gecombineerd met Google StreetView – dat is een van de vele mogelijkheden in auto’s met een internetverbinding. Heeft u toch liever een 3D-beeld vanuit de lucht, met de positie van uw auto erin geprojecteerd? Technisch geen probleem.

In de online auto ben je niet langer afhankelijk van cd’s of iPod. Miljoenen nummers zijn dag en nacht beschikbaar via Spotify. Tweets en statusupdates op het dashboard – het kan.

Is het verstandig, al die informatie in de auto? Zolang het hands free gebeurt, is het niet essentieel anders dan autoradio, mobieltje met carkit en Tomtom. Het wordt wel méér.

Het informatiewalhalla in de auto werd lang geleden voorspeld en dit jaar is het zover. Verschillende automerken leveren modellen met internet of komen daar heel binnenkort mee. Onveilig? Een veelgehoord verweer is, dat de automobilist anders gaat internetten met het mobieltje in de hand. Het zou veiliger zijn internetfuncties via het dashboard aan te bieden. Wel is aan het aanbod te zien dat de voorkeur van de klant nog niet duidelijk is. Alleen al voor de internetverbinding zelf heeft iedere fabrikant zijn eigen oplossing.

Audi’s hebben bijvoorbeeld internet als optie. De auto krijgt dan een eigen mobiel abonnement en simkaart. Bij de Mercedes-Benz A-klasse is internet standaard, tenminste als je een iPhone hebt. Die plaats je in een houder om een fysieke verbinding tot stand te brengen. Ook Ford lift mee op de smartphone van de eigenaar. Anders dan bij Mercedes-Benz zijn bij Ford alle merken welkom; de verbinding met de auto wordt gelegd via bluetooth. De eerste Ford met deze feature (een Focus) wordt dit jaar op de Nederlandse markt verwacht.

Wat je met het auto-internet kunt doen, verschilt per merk. Mercedes ontsluit alle functies van de iPhone via een scherm op het dashboard. „In duurdere modellen is het voor een deel ook verkrijgbaar, maar niet zo geraffineerd als in de A-klasse”, zegt woordvoerder Huub Dubbeldam. „Dit is een uitvloeisel van een langjarige samenwerking met Apple.”

Bij Audi zijn de mogelijkheden beperkt tot de keuze die de fabrikant heeft gemaakt. De internetverbinding verrijkt het navigatiesysteem bijvoorbeeld met Google Earth en Google Streetview. Verder werkt de auto als rijdende wifi-hotspot, zodat inzittenden met een laptop ook kunnen internetten.

Bij Ford is het ‘pakket’ weer anders. De carkit biedt toegang tot contactpersonen uit de telefoon; de navigatiefunctie van het mobieltje is beschikbaar. Via een aparte usb-verbinding met het dashboard kan muziek uit de smartphone worden afgespeeld. Net als bij Audi gedraagt een internettende Ford zich als mobiel wifi-toegangspunt.

Uit die verschillen blijkt dat ook de autofabrikanten nog niet goed weten aan welke internetdiensten de automobilist precies behoefte heeft en hoe die in een auto het beste tot hun recht komen. Volvo heeft de techniek beschikbaar, maar laat weten nog te studeren op manieren om internet in de auto aan te bieden zonder dat de veiligheid in het gedrang komt. Want hoeveel kun je Facebooken, Twitteren en plaatjes van Streetview bekijken, zelfs via het dashboard, zonder dat je aandacht voor het verkeer verslapt?

Voor Rob Stomphorst van VVN liggen de zaken simpel: „Het gebruik van elektronische apparatuur leidt de aandacht van de rijtaak af. Het waarnemingsvermogen wordt minder en de rijprestaties gaan achteruit. Bij bijna 80 procent van alle ongevallen speelt afleiding in de drie voorafgaande seconden een rol. VVN raadt automobilisten aan tijdens het rijden de aandacht volledig bij het verkeer te houden.”

Internetten achter het stuur is legaal, zolang er maar geen mobieltje in de hand wordt gehouden. Toch zal er vermoedelijk meer worden geïnternet in de auto als deze functies toegankelijk worden via het dashboard. Dat snappen ook de autofabrikanten. En het is bekend dat ook automobilisten die handsfree bellen meer fouten maken.

Daarom worden er beperkingen ingebouwd. Mercedes-Benz laat zijn klanten tijdens het rijden geen data invoeren. Alleen in sommige gevallen kan de locatie van de auto via Facebook worden doorgegeven door het indrukken van één knop. Ford gooit het met zijn Sync-systeem op spraakbesturing: bijna alle functies kunnen met de stem worden bediend.