Omzet muziekstreaming groeit vijf keer zo snel als betaald downloaden

De onderzoekers verwachten dat de muziekindustrie binnen drie jaar de meeste inkomsten uit digitale aanbiedingen haalt. Foto Flickr / Andrew Mager

Online streaming-diensten als Spotify en Pandora doen dit jaar veel beter zaken dan aanbieders van betaalde downloads zoals iTunes. De inkomsten uit streaming stijgen dit jaar naar verwachting met veertig procent, tegenover een omzetstijging van 8,5 procent voor muziekdownloads.

De omzet groeit in dit jaar bijna vijf keer sneller dan die uit downloads, blijkt uit onderzoek van het Britse Strategy Analytics. De muziekindustrie krijgt met 3,2 miljard euro wel nog steeds de meeste inkomsten uit downloads. Die uit streaming bedragen negenhonderd miljoen euro.

‘Toegang tot muziek weegt zwaarder dan bezitten ervan’

Zo’n 80 procent van de digitale muziekconsumptie bestaat nog uit downloads, maar volgens de onderzoekers is die markt min of meer verzadigd. De komende vijf jaar zal de groei vooral zitten in het streamen. Toegankelijkheid en beschikbaarheid wegen voor steeds meer muziekliefhebbers zwaarder dan het daadwerkelijke bezitten van muziek.

De uitgaven aan digitale muziek, inclusief de uitgaven via mobiele telefoons, stijgen in totaal met 17,8 procent naar zeven miljard euro. De online verkoop van cd’s en andere soorten ‘verpakte’ muziekproducten neemt ter vergelijking met 12,1 procent af.

De onderzoekers van Strategy Analytics verwachten dat digitale muziekuitgaven wereldwijd in 2015 hoger zijn dan de inkomsten uit ‘verpakte’ muziek. Nu is de verhouding nog respectievelijk 39 tegen 61 procent. Landen als de VS, Zweden en Zuid-Korea nemen in die overgang het voortouw.