Brede bacheloritis

In alle universiteitssteden begonnen deze week de introductieweken. Met eerstejaars heb ik altijd een beetje medelijden en dit jaar is dat extra sterk. Ik ben eens gaan kijken in Leiden, mijn oude studentenstad.

Al bij het station werden eerstejaars tegengehouden door Rabobankiers met spetterende aanbiedingen. Vervolgens zag je ze in groepjes lopen, met kekke sporttasjes om vol met logo’s van lokale ondernemers.

De student anno nu is een wandelend reclamebord, een willoze speelbal in handen van commercie en politiek. Louter voor de peilingen beloofde CDA-lijsttrekker Buma ze ineens dat de door hemzelf bedachte langstudeerboete verdwijnt. (De kleine lettertjes volgen op 12 september). Klatsj: weer een reclameslogan op je sjaarzentasje.

Van de studies zelf is ook weinig meer over. Minder populaire talenstudies als Duits, Frans en Portugees belanden in één brede bachelor-hoop, die overal Cultuur & Nieuwe Media heet, of zo’n soort reclameslogan. Klatsj. Pak aan.

Ik kwam een docent tegen die aan de Letterenfaculteit werkt. „Weet je wat in de aanmeldingen de meest populaire opleiding is geworden? International Studies.”

„Huh? Je bedoelt bij Rechten? Of politicologie?”

„Nee, dat is de nieuwe brede bachelor bij Letteren. Daar zit Chinees in, Arabisch, maar ook Frans, en Spaans, Russisch. Dat studeer je dan in ‘onderlinge samenhang’ zoals dat heet. Geschiedenis, politiek, economie. Alles! Haha!”

Ik geloofde oprecht dat hij een geintje maakte, een persiflage op de brede-bacheloritis. Ik geloofde het pas toen ik thuis de website zag: „International Studies. De eerste en enige opleiding in Nederland waarin je wereldregio’s in samenhang bestudeert, ze met elkaar leert vergelijken en een vreemde taal leert.”

Vaffanculo. Misschien kunnen ze er meteen een reeks exotische kookworkshops aan koppelen.

„Ik hoorde van iemand die bij de oprichting betrokken was hoe die bachelor ontstaan is”, zegt de docent Letteren. „Eén hoogleraar kwam op een ochtend met een naam: International Studies. Geweldige slogan! Laat de Chinezen maar komen! Die betalen wel. Daarna ging er pas een groep aan de slag om te bedenken wat er nu precies in moest. Eerst de marketingkreet, daarna het product! Haha!”

Hoog tijd voor een studentalsreclamebordgebruikboete.