Shakespeare spelen met criminele meisjes

Vooraf had Altijd Wat de uitgestelde primeur van 1969 goed uitgevent. Vele media meldden dat het programma een nooit uitgezonden interview had waarin kapitein Westerling Nederlandse oorlogsmisdaden tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949) toegaf.

Wat een deceptie. Het programma zond alleen fragmenten uit en zorgde niet voor een degelijke onderbouwing. Terwijl het na een halve eeuw nog altijd een brisant onderwerp is.

Hoewel het fascinerend is om ‘De Turk’ zelf in een krappe werkkamer zo keurig en quasi rechtuit over de moorden te zien spreken, bracht het interview niets nieuws. Westerling, die in 1987 overleed, heeft elders ook soortgelijke verklaringen gegeven. In 2007 zond Andere tijden nog interviewfragmenten met hem uit. Het schokkende zit hem in het feit dat het interview 43 jaar in de kast lag omdat destijds geen enkel tv-programma het durfde uit te zenden.

Gesteund door de regering hadden de veteranen de wind er goed onder. Verhalen over de misdaden van het Nederlandse leger werden niet getolereerd. Pure terreur. En het publiek zat er niet op wachten. Liever tekeergaan tegen Duitsers en Amerikanen dan de eigen lijken uit de kast te halen.

In TV Lab een rommelig uitgewerkt, gezocht idee dat toch boeiende momenten opleverde: Het temmen van de feeks. Daarin zoekt producent Rick Engelkes criminele meisjes voor de hoofdrol in een toneelstuk van Shakespeare. Ze krijgen begeleiding van Halina Reijn en regisseur Azzini. Een realityvariant op Op zoek naar....

Eerste hoofdpersoon Céline is boeiend genoeg: felle, wanhopige ogen, moeder liet haar in de steek, het dievenpad op, cocaïne en speed, woonwagen, spijt, tranen. En dan blijkt die moeder op het laatste moment in de zaal te zitten.

Ook tonelisten flirten graag met ‘echt’. Echte junks of neonazi’s op het podium, bijvoorbeeld. Doorgaans loopt dat stuk op praktische bezwaren. Shakespeare combineren met lage cultuur is ook een geliefd stijlmiddel. Maar kunst en reality komen toch niet zo goed samen in dit programma.

Grootste probleem: de eerste helft is een veel te lange promo. En er zit te veel ruis in. Drie bekende Nederlanders die ook hun commentaar en hun knuffel moeten geven. Als je Halina Reijn hebt, hoef je niet ook nog Kim-Lian van der Meij te bellen. Zo vervelend dat ook in TV Lab bekende Nederlanders weer worden ingezet als smeermiddel.

Wilfred Takken vervangt deze week Hans Beerekamp.