In 'Oor' zijn de recensies wél kritisch

‘Ik voelde al tijdens het schrijven van Keep you Close dat ik een zielsverrekking aan het oplopen was. ” Aan het woord is Tom Barman, frontman van de Vlaamse band dEUS. Eigenlijk wil Barman niet spreken, na de ‘mammoet-achtige interviewmarathons’ die volgden op de vorige, persoonlijke cd. De ziel was al ver genoeg verrekt. Maar hij doet het toch, in een aardig interview in het zomernummer van Oor, dat de opmaat lijkt te zijn voor festivals als Lowlands. Oor is er niet op uit de geïnterviewde artiesten een zielsverrekking te laten oplopen. Soms leidt dat tot vlakke stukken (Oor aan singer-songwriter The Tallest Man On Earth: „Vertel me hoe je nieuwe plaat tot stand kwam?” Aan folkzanger Agnus Stone: „Is het met deze plaat ook: we gaan eens lekker rocken?”) Adoratie voor de Muzikant staat dan kritische journalistiek in de weg. Maar de ware liefhebber zal het worst zijn. Die wil immers alles horen wat de artiesten te zeggen hebben, al is dat niet meer dan „Songs dienen zich gewoon aan” (Agnus).

En gelukkig is Oor in cd-recensies wél kritisch. Over de nieuwe cd van de Nederlandse hiphopper Dio: „Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken.”

Revolver’s Lust for Life, voorheen gewoon genaamd Revolver, vist in dezelfde doelgroepvijver als Oor. Het bedient de fans van rock en (indie)pop, met een licht nostalgische neiging. Met dit keer een top-15 met Kraakplaten: albums van muzikale helden die het publiek even wat minder konden bekoren. Op 15 staat Yellow Submarine (1969) van The Beatles, op 1 de plaat Lulu (2011) die Lou Reed en Metallica samen uitbrachten.

Voor wie van jazz houdt, is er sinds 2005 Jazzism, bijna 250 pagina’s dik. Dat blad gaat wel de diepte in, tijdens een gesprek met de jonge zangeres Rumer, die slachtoffer lijkt te zijn geworden van haar eigen succes. Ze is depressief, slikt medicijnen. Rumer zet haar hoedje op het hoofd van de auteur. „Ze lacht krampachtig hard. Ik lach niet mee.” En dan is de journalist ongewoon streng tegen de zangeres. „Er komt een nieuwe plaat aan, maar je oogt niet fit.” Rumer: „Eigenlijk is op dit moment alles mis met mij.”

De klassieke luisteraar leest Luister. Het tijdschrift toont inzicht vergelijkbaar met andere bladen: „Op onbewaakte momenten zie je vaak beter hoe een musicus in elkaar steekt dan wanneer hij zich plichtsgetrouw een interview laat welgevallen.” Dat blijkt in het gesprek met gitarist Miloš Karadaglic die plotseling zijn vlucht met Alitalia na het gesprek wil cancelen, omdat hij geruchten over een kaping heeft gehoord. „Ik voel dat dit niet goed is voor mijn karma.”

Voor metalfans is er al 32 jaar Aardschok. Dat tijdschrift, uitsluitend voor die hards, heeft toch een oplage van 20.000 exemplaren. Er staan soap-achtige verhalen in over het uiteenvallen van de band Queensrÿche en festivalverslagen van de Zwarte Cross. Toch doet ook Aardschok universele observaties. „De geschiedenis heeft het vaak aangetoond: wanneer de vrouw van de bandleider zich met de band gaat bemoeien, ontstaan er op een gegeven moment problemen met de andere bandleden.” Zo is het maar net.