‘We stellen ons ondernemend op’

De vier strijkers van het Dudok Strijkkwartet richten zich fulltime op hun kwartet. Deze week spelen ze op het Grachtenfestival Amsterdam.

Vlnr.: Mark Mulder, Judith van Driel, David Faber en vooraan Marleen Wester. Foto Bram Budel

Hoe omschrijven jullie jezelf?

Marleen Wester (viool 2): „Als jong strijkkwartet is dat de grote vraag. Er studeren meer kwartetten af aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie, hoe profileer je je dan? Wij willen bekend én onbekend repertoire spelen en ons onderscheiden door te experimenteren met concertformules. Bijvoorbeeld door veel te vertellen over de muziek die we uitvoeren; als je je net weken in een stuk hebt verdiept, is het bevredigend als je tijdens het concert de diepte in kunt gaan. Maar we hebben ook wel concerten gegeven met een vinoloog erbij: dan speelden we muziek uit de streek van de geproefde wijnen. Een ander idee was het Muzikaal Menu, waarbij het publiek zelf het programma mocht kiezen op basis van ‘smaakomschrijvingen’ van de muziek, zonder namen en opus-nummers.”

David Faber (cello): „Inventief zijn is noodzakelijk. Bij gewoon mooie concerten, zonder ‘extra’, blijft zelfs de Kleine Zaal van het Concertgebouw half leeg.”

Passen jullie in een traditie, zo ja, welke?

Judith van Driel (viool 1): „Onze hoofddocent Marc Danel is primarius van het Danel Kwartet. Zij hebben weer gestudeerd bij het Borodin Kwartet en het Amadeus Kwartet.”

Mark Mulder (altviool): „Maar in het Amadeus is de primarius dominant, dat is bij ons niet zo. Onze twee jaar studie bij het Alban Berg Quartett hebben ons ook gevormd. En we hebben ook gestudeerd bij musici van het Orkest van de Achttiende Eeuw. Eigenlijk is onze horizon vrij breed, en dat moet ook. Je wilt als kwartet toch echt een eigen geluid vinden.”

Wat is jullie favoriete strijkkwartet?

David: „Vóór we fulltime studeerden aan de Strijkkwartet Academie, speelden we nauwelijks Russisch repertoire. Nu zijn we juist veel bezig met kwartetten van Sjostakovitsj – en met plezier. Maar het Charles Hennen Concours hebben we gewonnen met onze interpretaties van werken van Ligeti en Kurtág.”

Judith: ,,Uiteindelijk kom je, denk ik, altijd weer uit bij Beethoven.”

Mark: ,,Ja, dat is waar. Beethoven is voor een strijkkwartet het brandpunt.”

Welk kwartet is jullie grootste voorbeeld?

Marleen: „Het Quattor Ebene, daar zijn we alle vier fan van. Ze zijn een jaar of vijf ouder dan wij, en er is echt niets aan hun spel, focus of werkwijze waar ik kritiek op heb.”

David: „Terwijl het bij andere kwartetten alleen een deelaspect is dat je bewondert.”

Wat was de belangrijkste les die jullie hebben geleerd?

Marleen: „Eigenlijk leer je het meest van concerten zelf.”

Judith: „Dat je je geen geweld hoeft aan te doen, bijvoorbeeld. Hoe trouwer je blijft aan jezelf, hoe echter je overkomt op het publiek.”

Marleen: „We zijn van nature heel verschillende musici, maar dat hoef je niet gelijk te trekken.”

Mark: „Klopt, als vier individuen kun je heel goed complementair zijn. Ondanks, of juist dóór die verschillen, wordt het dan toch één geheel.”

David: „En sociaal groei je daarin óók. Kritiek slik je. En daarna ga je samen een biertje drinken.”

Wat was de belangrijkste gebeurtenis in jullie carrière tot dusver?

Judith „Twee jaar geleden hebben we besloten echt voor dit kwartetleven te kiezen. Orkestbanen zijn er ook helemaal niet op dit moment.”

Wat willen jullie bereiken?

David: „De bedoeling is dat we hiervan kunnen bestaan. Dat lukt als je je eigen geluid ontwikkelt en je ondernemend opstelt. Aan concoursen meedoen is noodzakelijk om in het buitenland een ingang te vinden. Wat dat betreft is het fijn dat we ons nog een jaar beschermd kunnen ontwikkelen. Zo’n academie is een artistiek laboratorium, maar in feite geldt dat commercieel óók. We kunnen in alle rust werken aan het ontwikkelen van plannen.”

De eerste cd van het Dudok Kwartet verschijnt eind augustus. Grachtenfestival A’dam van 10 t/m 19/8. Inl: dudok-kwartet.nl