Regen? Kijk dan Lowlands live op je iPad

YouTube experimenteert deze zomer met het live uitzenden van Europese popfestivals. Directeur Walker: „Het publiek van de betere popmuziek groeit.”

Sfeer in de X-Ray tent op Lowlands 2011. Foto Andreas Terlaak

Geen kaartje voor Lowlands? Niet getreurd: YouTube biedt met een live stream de mogelijkheid om het festival thuis achter de computer te volgen. Liefhebbers kunnen kiezen tussen drie kanalen die tegelijkertijd online zijn.

YouTube experimenteert deze zomer met uitzendingen van toonaangevende Europese popfestivals. Eerder gebeurde dat met de Amerikaanse festivals Coachella en Bonaroo. Dichter bij huis was YouTube onlangs live aanwezig bij het Belgische dancefestival Tomorrowland en Sziget in Hongarije.

YouTube-directeur Patrick Walker ziet nieuwe mogelijkheden voor live muziek op internet. „Op de traditionele televisiestations wordt steeds minder muziek vertoond, terwijl het publiek voor de betere popmuziek beslist niet kleiner is geworden. Die mensen zitten tegenwoordig online en wij willen ze toegang geven tot de muziek die hen interesseert.”

Dat YouTube daar een leidende rol in kan spelen, staat voor hem vast. „YouTube is al jaren de grootste aanbieder van muziekclips en andere filmpjes die mensen zelf plaatsen. Wij willen die leidende positie actief uitbouwen door in te haken op het succes van popfestivals. Een festival als Lowlands programmeert bands die interessant zijn voor een internationaal publiek. Daarnaast proberen we continuïteit te bieden met festivaluitzendingen, zodat liefhebbers weten dat ze op YouTube altijd goede livemuziek kunnen vinden.”

Ook Lowlandsdirecteur Eric van Eerdenburg ziet het belang van een samenwerking met YouTube. Oude media blijven achter bij de promotie van alternatieve popmuziek, zegt hij. „Jonge mensen kopen geen cd’s meer. Ze luisteren niet naar de radio maar ze zitten op internet om uit te vinden wat nieuw en goed is. YouTube kan een vergelijkbare betekenis hebben als MTV in de jaren tachtig en negentig. Er is veel interessante muziek die niet op de radio komt, maar die je wel op festivals hoort. Net zoals MTV destijds de doorbraak van Red Hot Chili Peppers en Nirvana stimuleerde, kan YouTube zorgen dat nieuwe bands sneller doorbreken naar een groter publiek. Als je daar niet op inspeelt, word je een dinosaurus die tot uitsterven gedoemd is.”

Met bands en platenmaatschappijen kon YouTube relatief makkelijk afspraken maken, zegt Patrick Walker. Ze werken mee aan de uitzendingen omdat ze het belang inzien van de nieuwe promotiemogelijkheden die YouTube en internet bieden. „Indiebands wisten al veel langer dat je groot kunt worden via internet. Maar ook de grote labels beginnen in te zien dat er een heel ander publiek aangeboord kan worden dan de mensen die vroeger een cd in de winkel kochten.”

Gaat het YouTube ook geld opleveren? „Over een verdienmodel gaan we ons later nog wel eens buigen”, aldus Walker. „Eerst willen we laten zien wat een opwindend vooruitzicht het is om het hele festivalseizoen via YouTube te volgen. Bands die niet meewerken laten hun eigen fans in de steek, want die willen graag zien hoe hun favoriet het doet op de internationale podia. Een festivaloptreden voor tienduizend man kan zo door twee miljoen mensen op internet worden bekeken. Dat is interessant voor alle partijen.”

Bij de technische realisatie van de uitzending werkt YouTube samen met lokale partijen, dus ook met de VPRO die sinds negentien jaar het radio- en tv-verslag van Lowlands verzorgt. Die twee dingen bijten elkaar niet, vindt Walker. „Wij laten hele concerten zien, terwijl we voor commentaar en recensies naar het Nederlandse redactionele aanbod verwijzen. Het gaat ons om uitzendingen die voor de hele wereld interessant zijn. Wij bemoeien ons niet met de inhoud; wij registreren alleen. In de wetenschap dat er elders op de wereld een heleboel mensen zijn die willen weten hoe de Black Keys of de Foo Fighters het doen op een Nederlands podium.”

En Van Eerdenburg maakt zich geen zorgen dat de YouTube live stream met zijn festival concurreert. „Zo’n stream is iets heel anders dan de magie die je voelt als je met een paar duizend mensen je favoriete band daar vlakbij op het podium ziet. Zelfs als het pijpenstelen regent, denk ik niet dat er ook maar iemand is die in zijn tentje blijft om op een iPad naar YouTube te kijken. Er zelf bij zijn blijft altijd leuker.”

Lowlands start op 17/8. Het festival is uitverkocht, maar te volgen via www.youtube.com/lowlands