‘Leegloop’ op nog te verbreden A9 - CPB wil onderzoek naar uitstel

Het aantal auto's dat rijdt op de A9 bij de Gaasperdammerweg, de duurste nog te verbrede snelweg in Nederland, valt behoorlijk tegen. Foto Hollandse Hoogte / Siebe Swart

Het aantal auto’s dat op dit moment over een van de duurste nog te verbreden snelwegen van Nederland rijdt, de A9 bij de Gaasperdammerweg, blijft ver achter bij de verwachtingen. Dat meldt Trouw vanochtend. Het Centraal Planbureau wil daarom dat de politiek de verbreding van de snelweg heroverweegt.

Uit cijfers die Trouw heeft opgevraagd blijkt dat er nu zo’n 57.000 auto’s per dag op de vier rijstroken van de A9 rijden, terwijl er in 2005 nog elke dag 72.000 auto’s over de snelweg reden. Toen besloten werd de weg te verbreden, was de verwachting dat het aantal auto’s op de weg zou groeien naar 168.000 in 2030. De Gaasperdammerweg wordt uitgebreid van vier naar tien rijstroken, een operatie die zo’n miljard euro gaat kosten.

CPB raadde verbreding in eerder stadium af

Het Centraal Planbureau heeft zijn twijfels bij de verbreding en pleit voor nader onderzoek om de voor- en nadelen van uitstel van het project op een rij te zetten. Het CPB denkt dat het ambitieuze getal van 168.000 auto’s op de snelweg op de lange termijn gehaald kan worden, maar vindt dat de politiek nog eens goed naar optie van uitstel moet kijken. Het Planbureau raadde in een eerder stadium de verbreding af omdat de kosten niet zouden opwegen tegen de baten.

Rijkswaterstaat denkt dat het tegenvallende aantal auto’s op de Gaasperdammerweg te verklaren is door de recente opening van spitsstroken bij de A1 en de A10. Er zou sprake zijn van een “kortetermijneffect”. Een woordvoerder van minister Schultz zegt in Trouw dat er geen reden is te denken dat er onnodig veel geld wordt uitgegeven. De woordvoerder bevestigt dat de groeicijfers tegenvallen, maar er zou slechts sprake zijn een “vertraging” van de groei.