De wonderlijke winkel van A.H.J. Dautzenberg

A.H.J. Dautzenberg/ Foto Merlin Daleman

Gefingeerde interviews, een niertransplantatie, het lidmaatschap van een pedofielenvereniging dat hem zijn baan bij de Financial Times kostte. Al deze kwesties brachten hem een karrevracht aan publiciteit. A.H.J. Dautzenberg werd gewantrouwd. Nu lanceert hij een prachtroman.
Nog maar anderhalf jaar geleden debuteerde A.H.J. Dautzenberg met zijn compromisloze verhalenbundel Vogels met zwarte poten kun je niet vreten, en sindsdien wist hij bijna onafgebroken in de schijnwerpers van de media te blijven. Eerst door in de VPRO-Gids een interview met Arnon Grunberg te publiceren, waarin hij plastisch beschreef hoe hij, gedreven door een dwangmatige aandrang, een meeëter op Grunbergs wang uitkneep. Kort daarna publiceerde hij een drietal interviews over economie met Mötorhead-bassist Lemmy Kilmister, de beroemde drugs- en vrouwenverslindende rockster die volgens Dautzenberg in zijn vrije tijd ‘een gerespecteerd monetair deskundige’ was. Hij bleek het allemaal uit zijn duim gezogen te hebben. Het wantrouwen was dan ook gewekt toen Dautzenberg vervolgens aankondigde dat zijn volgende boek zou gaan over de transplantatie van zijn nier, die hij vrijwillig had laten verwijderen ten behoeve van een wildvreemde. Ditmaal bleek het waar te zijn. Hij schoof aan in praatprogramma’s, die voor de zekerheid wel eisten dat hij van tevoren zijn littekens liet zien. Met Dautzenberg kun je het tenslotte nooit weten.

Naast nog meer bij elkaar gefantaseerde interviews (wat hem op juridische stappen van Ronald de Boer kwam te staan) haalde hij afgelopen jaar het nieuws door lid te worden van de belangenvereniging voor pedofielen Martijn – zonder zelf pedofiel te zijn. Hij deed het volgens zijn eigen verklaring ‘uit protest tegen de heksenjacht op pedofielen.’

Zelden heeft een beginnende Nederlandse schrijver in zo’n korte tijd zo veel media-aandacht weten te genereren. En de vraag dringt zich dan ook op of al deze acties niet doodgewoon briljante marketing zijn. Een schrijver heeft nu eenmaal een winkel, zoals Dautzenbergs grote voorbeeld Gerard Reve het ooit verwoordde. En tenslotte is Dautzenberg jarenlang actief geweest als economisch consultant, hoewel zijn bedrijf na zijn inspanningen voor Martijn nauwelijks klanten meer heeft. Maar ja, dat maakt de noodzaak om veel boeken te verkopen natuurlijk alleen maar groter.

U kunt de hele recensie hier lezen en het boek bestellen.