Artsen, besef dat patiënten geen boetseerklei zijn

De zorg wordt pas goedkoper als specialisten zich niet zo hoogstaand voordoen en luisteren naar hun patiënten, betoogt Wouter Deelen.

Nadat er bij mij blaaskanker was geconstateerd, zijn mijn blaas en prostaat in juni 2010 verwijderd. Ik heb mij in het behandelproces geregeld geërgerd aan de procedures en de superieure opstelling van de artsen.

Een voorbeeld. Na verwijdering van mijn blaas en prostaat is er bij mij een Brickerstoma aangelegd, voor het opvangen van de urine. Direct daarna gingen mijn nieren op hol. Ze produceerden zes liter urine per dag. Een jaar later – na vele dure onderzoeken, tien nierbekkenontstekingen en een niet meer werkende slaaptherapie – dacht mijn uroloog het te hebben opgelost. Dit bleek niet het geval. Mijn antwoord: er zit een bocht in de lis, dat geeft bij de afvoer van mijn vaatwasser ook problemen, slecht loodgieterswerk, u bent toch de loodgieter uit de medische wereld, repareren dus. Mijn lis werd ingekort en kijk, geen nierbekkenontstekingen meer. De slaaptherapie werkte weer. De urineproductie werd normaal. Uiteindelijk bleek ik beter geïnformeerd dan mijn uroloog, die moest afgaan op rapportjes van collegae.

Veel specialisten zijn niet zo hoogstaand en onfeilbaar. De meesten staan niet boven de materie, maar zitten er middenin. Als geïnteresseerd patiënt heb je gauw evenveel kennis als je specialist.

In de afgelopen jaren heb ik vijf mensen in mijn directe omgeving verloren. Zij werden ieder om het half jaar gescand op recidivekanker. Bij het ene onderzoek waren ze ‘schoon’ en bij het volgende onderzoek terminaal. Dit is de reden dat ik zelf, na anderhalf jaar, niet meer meewerk aan al die kosten verhogende, dure onderzoekjes die mij langer patiënt laten zijn dan ik zelf wil. Het zijn schijnzekerheden. Ze leveren de medici brood op de plank.

Veel medici denken dat de patiënt de klei is waarmee zij naar believen kunnen boetseren. De tijd breekt aan dat ze moeten beseffen dat ze ambachtsmensen zijn. Ze worden ingeroepen om strikte diensten te verlenen, in redelijkheid naar wens van de klant. Dat zou de kosten verlagen in plaats van verhogen.

Leiderdorp