Obama scoort met pleiten homotolerantie

President Obama omarmt op opmerkelijke wijze tolerantie tegenover homo’s als thema in de campagne. En tot nu toe werkt het. Deze week: de Amerikaanse padvinderij.

Een koffieketen, een kipketen en de padvinderij zijn deze zomer het onwaarschijnlijke middelpunt geworden van het debat over het homohuwelijk in Amerika. Drie maanden nadat president Obama zei dat hij het homohuwelijk steunt, voeren zowel voor- als tegenstanders een verhitte symbolenstrijd in de aanloop naar de presidentsverkiezingen op 6 november.

Obama doet er aan mee – zij het niet al te gretig – want al te radicaal wil hij nu ook weer niet overkomen. Na drie weken wachten liet hij deze week weten het oneens te zijn met het beleid van de Amerikaanse padvinderij, de Boy Scouts, om openlijke homoseksuelen uit te sluiten als leiders en als leden. Het padvindersbestuur besloot dit in juli te handhaven, na twee jaar aarzelen. Het Witte Huis zei woensdag dat Obama dit beleid discriminerend vindt.

De ophef rond de padvinders heeft voorvechters voor homorechten in Amerika een nieuw symbool gegeven in hun strijd om gelijkheid. Persbureau AP meldde zondag dat tientallen homo’s en hetero’s de afgelopen weken hun Eagle Scout-medaille hebben teruggestuurd, de hoogste onderscheiding van de padvinderij.

Het bestuur van de Boy Scouts liet weten dat ze Obama’s mening respecteren en dat ook mensen die het oneens zijn, met elkaar kunnen samenwerken voor „het grotere goed”. Detail: Obama is erevoorzitter van de Amerikaanse padvinderij, zoals alle presidenten sinds de oprichting van de Boy Scouts in 1910.

Een andere proxy-oorlog over homorechten wordt uitgevoerd in een fastfoodketen met kipgerechten, Chick-fil-A. Vorige week gingen tegenstanders van het homohuwelijk er massaal eten, uit solidariteit met de oprichters, de christelijke familie Cathy. Zoon Dan Cathy ligt onder vuur nadat hij in een interview had gezegd dat Chick-fil-A gelooft in de „de Bijbelse definitie van het gezin”.

De uitspraak van de kipmagnaat was de aanzet voor ludieke maar ook vurige acties voor en tegen het homohuwelijk. Homostellen zoenden bij Chick-fil-A’s. Het bedrijf dat poppetjes van de Muppets leverde voor bij kindermenu’s is daarmee gestopt. Chick-fil-A riep daarna alle klanten op hun Muppets in te leveren omdat hun kinderen zich eraan konden bezeren. Voorstanders van het homohuwelijk drinken hun koffie bewust bij het homovriendelijke Starbucks.

Met drie maanden te gaan tot de presidentsverkiezingen is het homohuwelijk het focuspunt geworden van de oorlog om sociale waarden, de ‘Culture Wars’. Sinds Obama in mei zijn steun uitsprak voor het homohuwelijk wordt nauwlettend gevolgd wat hij en zijn Republikeinse rivaal Mitt Romney erover zeggen.

Eerst werd Obama’s nieuwe standpunt over het homohuwelijk gezien als electoraal riskant, maar hij blijkt de speelruimte van Romney ermee te beperken. Als Romney hardop zegt dat homoseksuelen minder rechten hebben, schaadt dat hem bij onafhankelijke kiezers. Hij zei eerst vaagjes dat het huwelijk is bedoeld „tussen man en vrouw”, maar ook dat zegt hij niet meer.

Volgens peilingen is ongeveer de helft van de Amerikanen voor het homohuwelijk is. Maar het verschilt sterk per staat, politieke kleur en generatie. Democraten en onafhankelijke kiezers zijn in meerderheid vóór, net als jongere generaties. Republikeinen zijn overwegend tegen, maar dat verschuift snel.

Een vroegere analist van George W. Bush raadde de Republikeinen al aan het homohuwelijk te omarmen als een conservatief principe. Het past toch prima in hun streven naar maximale vrijheid van het individu? Precies wat Obama wil: het homohuwelijk zelf moet een symbool worden, van vrijheid en vooruitgang.