Meer dan een schoen

‘Ik kan me nog herinneren dat ik werd nagekeken, omdat ik felgekleurde sneakers droeg. Dat kenden mensen niet. Maar nu draagt bijna iedereen ze”, vertelt projectmanager Dimmy Littlejohn (37). Vorig jaar haalde Littlejohn de ‘Sneakerness Convention’ vanuit Zwitserland naar Amsterdam. Op de beurs presenteren privéverzamelaars, winkels en merken bijzondere sneakers, nieuwe trends en vintage modellen.

De eerste editie trok al bijna 2.500 bezoekers. Zaterdag kunnen sneakerfreaks voor de tweede keer terecht in het Amsterdamse Westerpark. Daar versieren kunstenaars je sneakers ter plaatse met ‘live paintings’. Verder staan er een ruilbeurs, dj’s en een ’veterrijgrace’ op het programma. Wie het snelst z’n schoenen strikt, wint een reis naar de finale in Keulen. Want ook in Bern, Zürich en Wenen worden later dit jaar Sneakerness-conferenties gehouden.

De sneaker is al langer aan een opmars bezig. Edson Sabajo (40), mede-eigenaar van sneakerstore Patta in Amsterdam, ziet vraag, aanbod en interesse „enorm stijgen”. In zijn winkel verkoopt hij zelfs tijdschriften als Sneakerfreaker, die volledig gewijd zijn aan de historie en ontwikkeling van sneakers. En sporadisch brengt Patta zelfontworpen limited editions uit. „Van tevoren ontstaat er dan vaak op internet al een hele hype. Op de dag van de release zijn er soms wel tweeduizend mensen geïnteresseerd in een model waarvan er maar vijftig worden verkocht. Sommigen zijn zo eager dat ze bereid zijn vijf dagen lang in regen en wind voor de deur te kamperen”, vertelt Sabajo. Daarna ziet hij de unieke modellen soms voor veel geld terug op internet. „Op releases komen vaak resellers af. Die verkopen ze daarna op Marktplaats en eBay voor bedragen tot 1.500 euro.”

Wat dé sneakertrend van dit moment is, kan Sabajo moeilijk zeggen. „Iedereen wil apart en bijzonder zijn. Daarom komen er in snel tempo nieuwe modellen op de markt.”

Ook Littlejohn voorspelt geen trends: „Bijna alles komt op een gegeven moment weer terug. Veel classics worden steeds opnieuw uitgebracht.” Wat beide sneakerliefhebbers wel zien, is dat merken veel nieuwe technieken en materialen introduceren. „Dat zie je vooral bij de running-schoenen, die steeds lichter worden. Maar ook oude sneakermodellen worden opnieuw uitgegeven met nieuw materiaal”, zegt Littlejohn.

Zelf heeft de organisator ongeveer tweehonderd paar sneakers thuis. Zijn favoriete model blijft de Nike Air Jordan 3, waar hij als jonge basketballer al fan van was. Sabajo, die sinds 1988 sneakers spaart, komt naar eigen zeggen op duizend paar met bovenaan de Nike Air Safari. Zaterdag neemt dat aantal waarschijnlijk toe. Sabajo: „Ik ga zeker weer een paartje scoren.”

Sneakerness, za 11 augustus, Amsterdam, sneakerness.com.